Hvordan ta i bruk foreningsmalen?

Tanken bak denne malen er at minst mulig skal behøve å settes opp for hver enkelt forening, samtidig som de skal få en viss frihet til å endre utseendet på sidene sine selv.

5 Tips ved redigering av nettsider:

1. her-lenking (og tilsvarende). Lenking på ordet "her" forekommer ofte på nettet, men "her" beskriver dårlig hvor det lenkes, så det er anbefalt å bruke en kort beskrivelse i lenketeksten, så man får en ide om hvor man kan forvente å havne.
  2. Bruk bold til utheving og headinger til overskrifter. Mange gjør motsatt. Det er lettere å være konsekvent når man husker hva som er hva, og det er bedre for blinde og svaksynte som bruker oppleserverktøy.
  3. Tabeller til sorterte data. Tabeller bør også ha en tittel og man kan sette tabellheadere på første rad eller første kolonne i tabellpreferansemenyen. Tabellpreferansene får man tak i ved å høyreklikke på en tabell. Brukes tabell til noe annet enn sorterte data, bør du sannsynligvis organisere innholdet annerledes.
  4. For å liste filer pent i en vanlig mappelisting, kan man endre tittelen på dokumentene. Mange endrer filnavnet og legger inn mellomrom og mye rare tegn som ikke hører hjemme i filnavn. Mange fjerner også f.eks .pdf til slutt, men det er ikke å anbefale. Endre heller tittel i om-arkfanen og la filene ha korte filnavn uten mellomrom og spesialtegn. Det blir så mye penere i urlen. :) Hvis filene har titler, vises disse i listing i stedet for filnavn. Titlene kan inneholde alt mulig rart.
  5. Hold nettstedet ryddig. Ikke la alt mulig rusk og rask ligge og rote til på rota. Sorter det som kan sorteres i mapper.

Flere tips finnes på hjelpesidene våre.

Brukerstøtte for vortex: vortex-hjelp@usit.uio.no

Om malene

Foreningen bruker i utgangspunktet css-filene som ligger /vrtx/decorating/resources/dist/style/ (Disse kan og skal ikke endres) men man kan gjøre egne tilpassninger på dekoreringen i mappa decorating.

Banneren er tredelt og består av en bakgrunn (banner.jpg), en logo (logo.png) og en undertittel til logoen (header.txt). Disse elementene kan stiles om eller bort (display: none;) etter behov i filen decorating/local.css. Det er en fordel å ha satt seg litt inn i css før man begynner å tukle med dette.

I mappa decorating ligger også frontpage.css som kan settes opp til å styre forsidemalen. Denne kan foreningene selv endre og tilpasse som de vil. Bildefiler som hører naturlig til i designet er plassert under decorating/images.

For å endre adressen nederst på siden, må du redigere decorating/footer.txt. Tilsvarende fil til engelsk versjon ligger i decorating/footer-eng.txt

Ansvarlig for siden redigeres under arkfanen "visuell profil" på foreningsmappen.

Av Lise Hamre
Publisert 26. mars 2021 08:33 - Sist endret 26. mars 2021 08:35