Workshop: Nettverkssniffing

Har du hørt at man skal være forsiktig med å koble seg til ukjente nettverk, uten egentlig å vite hvorfor? Lurer du på hvordan sensitiv informasjon fra politikere og næringslivstopper kommer på avveie? Eller har du bare lyst til å se hvordan moderne nettverk kan utnyttes for fun and profit?

Nå var du jammen heldig! MAPS arrangerer workshop i nettverkssniffing, torsdag 28. august på Java, IFI2!

Workshopen består av en teoretisk del, der vi ser raskt på hvordan nettverk fungerer og hvordan det kan utnyttes for å få tilgang til tilsynelatende privat trafikk. I tillegg ser vi nærmere på noen verktøy for å overvåke nettverkstrafikk, og etablerer et knippe teknikker for å få tilgang til trafikk som ikke er tiltenkt oss i utgangspunktet. Deretter er det en praktisk del der du får prøve ut disse teknikkene på egenhånd.

Deltagerne må ha med egen PC med Linux eller Mac OS. De som kjører Windows anbefales å lage seg en minnepinne med en kjørbar Ubuntu installasjon. Det oppfordres også til å jobbe med oppgavene i par, så de av dere som ikke har tilgang til egen PC finner garantert noen å samarbeide med.

Det blir gratis pizza under arrangementet! For at vi skal ha mat til deg også er det viktig at du står som attending på Facebook innen 27. august. Hvis du ikke har Facebook-konto er det fint om du sender en mail til maps-kontakt [at] studorg [dot] uio [dot] no.

Publisert 21. aug. 2014 10:35 - Sist endret 28. aug. 2014 16:04