Høringer - Side 7

Publisert 30. mars 2020 10:07

Jussbuss mener at det er helt nødvendig at lovverket som regulerer hvilke trygdeytelser man har rett til, blir mer tilgjengelig for brukerne. Høringsforslaget kan derfor bidra til at regelverket blir mer oversiktlig, både for rettsanvenderne og brukerne som sådan. Vi stiller oss likevel skeptiske til deler av forslaget og vil komme med enkelte bemerkninger.

Publisert 22. jan. 2020 14:33

Tvangsutsendelse og internering er inngripende vedtak som rammer mennesker i en svært utsatt situasjon. Det er derfor helt nødvendig med gode kontrollordninger for å sikre at gjennomføringen av tvangsreturer og internering på Trandum skjer innenfor rettslige rammer.

Publisert 22. jan. 2020 14:26

Jussbuss mener at ny lov må effektivisere prosessen med å søke gjeldsordning, lempe terskelen for å få gjeldsordning mer enn én gang, lempe terskelen for gjeldsordning ved straffegjeld, stille strengere krav til at lovens vilkår vurderes konkret i hver enkelt sak, og legge til rette for bedre oppfølging av skyldnere før og under gjeldsordning.