Høringer - Side 18

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Det arbeides for tiden med en stortingsmelding om forbrukerpolitikk. Husleie- og gjeldsgruppen hos Jussbuss har sendt inn skriftlig forslag til dette arbeidet. Vi har tatt opp flere temaer som vi mener det er viktig at settes på dagsordenen i arbeidet med en stortingsmelding om forbrukervern. Vi mener at markedsføringen av usikret kreditt bør reguleres strengere enn i dag. Vi mener også at det bør vurderes å innføre et rentetak. Det er viktig at informasjon om lånevilkår fremkommer klart. Derfor mener vi at det bør stilles strengere krav til klarspråk enn i dag. Også i kommunikasjon fra det offentlige bør det stilles krav til klart språk. Vi mener at forliksrådsordningen slik den er i dag ikke ivaretar grunnleggende rettsikkerhet på en tilfredsstillende måte. På grunn av dette må det innføres mottakskvittering og gjennomføres tiltak for å hindre uriktige dommer. Økonomisk rådgivning er en viktig tjeneste, det må derfor bevilge tilstrekkelig med penger til økonomisk rådgiver i NAV. Vi mener også at det må innføres et enhetlig gjeldsregister og at inndrivelseskostnader og saksomkostninger bør begrenses. Nysgjerrig? Les vårt innspill her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Husleie og gjeldsgruppen til Jussbuss har levert en høringsuttalelse til den foreslåtte forskriften om god kredittmarkedsføring. Forslaget innebærer strengere regulering av hvordan og i hvilke kanaler kreditt kan markedsføres. Jussbuss er positive til forskriftsforslaget. Vi støtter den foreslåtte utformingen av §§ 1 og 2. Vi støtter også § 3, men mener at den burde gått enda lengre. Nysgjerrig? Les høringsuttalelsen her.

Publisert 12. des. 2017 11:15

Fengselsgruppen ved Jussbuss har svart på en høring om endring av reglene om prøvetid for forvaringsdømte. Departementet foreslår blant annet å endre vilkåret for å innvilge forvaringsdømte prøveløslatelse, samt å la kriminalomsorgen bestemme fristen for når prøveløslatelsen må finne sted.

Endringene innebærer en betydelig innstramming i dagens regler. Jussbuss stiller seg negative til endringene, og mener departementet ikke i tilstrekkelig grad har begrunnet dette forslaget. Les hele høringssvaret her.

Publisert 6. okt. 2017 10:02

Departementets høring om fast ansettelse i bemanningsbransjen er noe Jussbuss har vært svært opptatt av. I bransjen har det lenge vært normen at ansatte i vikarbyrå ansettes på såkalte "nulltimers"-kontrakter. I praksis betyr dette at arbeidstakere er ansatt på fast basis, men "uten garantilønn". Altså at en arbeidstaker som i realiteten kun arbeider ved midlertidig behov og når vikarbyrået mottar oppdrag, er fast ansatt selv om han eller hun ikke arbeider. Dette er en praksis som har utbredt seg også utenfor bemanningsbransjen, og Jussbuss ser behovet for at dette slås ned på, da kontrakter som dette åpner opp for sosial dumping. Det gir en uforutsigbar arbeidshverdag for arbeidstakere, og spesielt dersom de skulle ha behov for sykepenger eller andre ytelser ved sykdom og nedsatt arbeidsevne. Les hele høringssvaret her.

Publisert 6. okt. 2017 09:58

Tariffnemnda har foreslått allmenngjøring av tariffavtale for overnattings-, serverings- og cateringsvirksomheter. Jussbuss stiller seg positive til at det allmenngjøres tariffavtaler, særlig i bransjer hvor organiseringsgraden er lav. Dette bidrar til bedre rettigheter både for de som er fagorganisert, men også for andre arbeidstakere. Dette er spesielt bra for utenlandske arbeidstakere. Vi mener også at å inkludere tariffavtalens bestemmelser om natt-, kvelds- og helgearbeid bidrar til å minske lønnsforskjellene mellom disse gruppene med arbeidstakere. Vil du lese mer, finner du vårt høringssvar her.