Høringer - Side 16

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Gjeld- og familierettsgruppa har skrevet høring om registrering av enkeltpersoners kreditt til bruk ved kredittvurdering, også omtalt som gjeldsregister. Juss-Buss har lenge kjempet for å innføre et gjeldsregister. Bankenes rutiner for å sjekke privatpersoners kreditt er for dårlig, og dagens lovverk gjør at bankene kan gjemme seg bak en manglende mulighet for adekvat kredittvurdering. Resultatet er at privatpersonen må bære tapet. Ved å innføre et gjeldsregister vil finansinstitusjonene ha et større ansvar da de får muligheten til å foreta en bedre kredittvurdering av lånesøkere.

Hele høringen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høyringsutsegn til forslag om endringar i forskrift om sosiale tenester til personar utan fast bustad i Noreg. Vi støttar ikkje forslaget om å oppheve forskrifta § 4 andre ledd, då vi meinar dette vil forverre problemet ytterlegare. Juss-Buss er samd i forslaget om å presisere føresegna, men vi er ikkje einige i bakgrunnen for presiseringa eller utforminga av denne.

Les heile høyringsutsegnet her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Dersom man blir urettmessig straffeforfulgt har man krav på fri rettshjelp. Et forslag som nylig har vært på høring innebærer å redusere antall timer advokatene blir betalt for å arbeide med slike saker, fra 8 timer til 4. Juss-Buss er kritiske til forslaget, blant annet fordi undersøkelser som Departementet viser til, kom frem til at advokatene gjenomsnittlig benytter 5,8 timer på en sak. Dette betyr at man oppfordrer til hastverksarbeid, og at Departementet bevisst vil underbetale mange advokater.

Les hele høringsuttaelsen her.