Høringer - Side 15

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Fengselsgruppa på Juss-Buss har skrevet høring om behandling av personopplysninger i Kriminalomsorgen. Juss-Buss er positive til at det endelig foreslås vedtatt en forskrift om behandling av personopplysninger i Kriminalomsorgen. Det erkjennes at Kriminalomsorgen har et behov for behandling av personopplysninger i forbindelse med sikkerhetsvurderinger knyttet til den enkelte fange, men dette forutsetter imidlertid klare og presise retningslinjer.

Flere av forslagene er kritikkverdige. Dette gjelder spesielt bruken av ikke-verifiserte opplysninger i Kriminalomsorgen. Juss-Buss er sterkt kritisk til at bruk av ikke-verifiserte opplysninger overhodet skal tillates, og mener dette ikke er forenelig med de hensyn som ligger bak personvernet.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa på Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse om styrket hjemmel om PST sin søketilgang i utlendingsforvaltningens søkesystemer. Juss-Buss stiller seg kritiske til den nye hjemmelen hvor PST gis søketilgang i utlendingsforvaltningens systemer. Vi mener hjemmelen er alt for vid og vagt utformet. Vi stiller oss spørrende til hvordan man skal kunne etterprøve at PST kun bruker sin hjemmel i saker som ”kan berøre” grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa på Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse om endring i utlendingsforskriften - tjenesteutsetting av mottak av søknader om oppholdstillatelse. Dersom departementets forslag om tjenesteutsetting faktisk bidrar til å redusere saksbehandlingstiden er Juss-Buss i utgangspunktet positive til initiativet. Vi er enig i at det er viktig at regelverket trekker opp klare grenser for hva slags type saksforberendende virksomhet private rettssubjekter kan utføre på vegne av utlendingsforvaltningen. Vi synes at en enhetlig praksis vil være mest praktisk.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

I høringsuttalelsen angående forslag til tiltak mot ufrivillig deltid i arbeidsmiljøloven stiller Juss-Buss seg i hovedsak bak forslagene. Vi foreslår i tillegg en presisering av vilkåret "jevnlig" i den foreslåtte § 14-3a første ledd, og at arbeidsgiver i tillegg til den foreslåtte drøftelsesplikten i den foreslåtte §14-3 fjerde ledd får en dokumentasjonsplikt angående bruk av deltidsstillinger. Tiltak bør også gjøres for å skjerpe tvisteløsningsnemndas praksis angående vilkåret "vesentlig ulempe" i arbeidsmiljøloven § 14-3 andre ledd, som i dag ikke praktiseres i henhold til ordlyden og forarbeidenes intensjon.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høringsuttalelse om ny Nasjonal Institusjon for menneskerettigheter. Vi er glade for at Utenriksdepartementet tar til orde for å etablere en god og effektiv Nasjonal Institusjon (NI) for å avdekke menneskerettighetsbrudd i Norge. Det er ingen tvil om at Norge er et av de landene med færrest menneskerettighetsbrudd. Det betyr ikke at det ikke finnes mange utsatte grupper i Norge som er utsatt for å få sine grunnleggende menneskerettigheter krenket. Det at menneskerettighetsbrudd i Norge ofte er mindre synlige, gjør behovet for en velfungerende NI stort.

Les resten av høringsuttalelsen til Juss-Buss her.