Høringer - Side 14

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Sosial-, trygd og arbeidsrettsgruppa på Juss-Buss har skrevt høringsuttalelse til de foreslåtte endringene i Husbankens startlånsordning. Juss-Buss stiller seg i hovedsak positive til departementets forslag om at startlånet skal rettes tydeligere mot de med langvarige bolig- og finansieringsproblemer på boligmarkedet.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Fengselsgruppa på Juss-Buss har skrevet høring om soningsprogresjon i kriminalomsorgen. Her har vi kommentert tiltak som er foreslått av en arbeidsgruppe nedsatt av Kriminalomsorgens Sentrale Forvaltning. Den omhandler blant annet hvordan man skal få fanger til å søke seg til fengsler med lavere sikkerhetsnivå og overgangsboliger.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss stiller seg negativ til forslaget om endring av Oslo kommunes politivedtekt §§2-1 og 2-2. Vi ser på tiltakene som et forsøk på kriminalisering av fattigdom og en fraskrivelse av kommunens ansvar for sine vanskeligstilte innbyggere.

Juss-Buss mener at en ytterligere begrensning i adgangen til å overnatte på offentlig sted bør føre til en økning i botilbudene for hjemløse i kommunen. Dette tilbudet er ikke tilfredsstillende i dag.

En plikt til forhåndsmelding for de som vil samle inn penger på offentlig plass vil kunne slå uforholdsmessig dårlig ut for de som ikke kan norsk. Kommunen burde iverksette tiltak for at også disse personene får kunnskap om denne plikten, og at reaksjonsformen for de som bryter bestemmelsen på grunn av dårlige norskkunnskaper burde være mildere ved et førstegangsbrudd.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Fengselsgruppa på Juss-Buss har skrevet høring om behandling av personopplysninger i Kriminalomsorgen. Juss-Buss er positive til at det endelig foreslås vedtatt en forskrift om behandling av personopplysninger i Kriminalomsorgen. Det erkjennes at Kriminalomsorgen har et behov for behandling av personopplysninger i forbindelse med sikkerhetsvurderinger knyttet til den enkelte fange, men dette forutsetter imidlertid klare og presise retningslinjer.

Flere av forslagene er kritikkverdige. Dette gjelder spesielt bruken av ikke-verifiserte opplysninger i Kriminalomsorgen. Juss-Buss er sterkt kritisk til at bruk av ikke-verifiserte opplysninger overhodet skal tillates, og mener dette ikke er forenelig med de hensyn som ligger bak personvernet.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa på Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse om styrket hjemmel om PST sin søketilgang i utlendingsforvaltningens søkesystemer. Juss-Buss stiller seg kritiske til den nye hjemmelen hvor PST gis søketilgang i utlendingsforvaltningens systemer. Vi mener hjemmelen er alt for vid og vagt utformet. Vi stiller oss spørrende til hvordan man skal kunne etterprøve at PST kun bruker sin hjemmel i saker som ”kan berøre” grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn.

Høringsuttalelsen kan du lese her.