Høringer - Side 14

Publisert 3. feb. 2018 15:34

 

Sommeren  2011 avga Norge sin syvende rapport til FNs torturkomité (CAT). Som en  del av NGO-forum bidro Juss-Buss til utarbeidelsen av en alternativ  rapport, med innspill til departementets rapportering. Rapporten kan  leses ved å trykke her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høringsuttalelse til forslag til endringer i utlendingsforskriften §§ 10-8 og 10-9 – heving av underholdskravet.Juss-Buss stiller seg negativ til forslaget om økt krav til underhold ved familieetablering. Det er verken nødvendig eller formålstjenlig å heve kravet til underhold ved familieetablering.

Resten av høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Sosial-, trygd og arbeidsrettsgruppa på Juss-Buss har skrevt høringsuttalelse til de foreslåtte endringene i Husbankens startlånsordning. Juss-Buss stiller seg i hovedsak positive til departementets forslag om at startlånet skal rettes tydeligere mot de med langvarige bolig- og finansieringsproblemer på boligmarkedet.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Fengselsgruppa på Juss-Buss har skrevet høring om soningsprogresjon i kriminalomsorgen. Her har vi kommentert tiltak som er foreslått av en arbeidsgruppe nedsatt av Kriminalomsorgens Sentrale Forvaltning. Den omhandler blant annet hvordan man skal få fanger til å søke seg til fengsler med lavere sikkerhetsnivå og overgangsboliger.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss stiller seg negativ til forslaget om endring av Oslo kommunes politivedtekt §§2-1 og 2-2. Vi ser på tiltakene som et forsøk på kriminalisering av fattigdom og en fraskrivelse av kommunens ansvar for sine vanskeligstilte innbyggere.

Juss-Buss mener at en ytterligere begrensning i adgangen til å overnatte på offentlig sted bør føre til en økning i botilbudene for hjemløse i kommunen. Dette tilbudet er ikke tilfredsstillende i dag. 

En plikt til forhåndsmelding for de som vil samle inn penger på offentlig plass vil kunne slå uforholdsmessig dårlig ut for de som ikke kan norsk. Kommunen burde iverksette tiltak for at også disse personene får kunnskap om denne plikten, og at reaksjonsformen for de som bryter bestemmelsen på grunn av dårlige norskkunnskaper burde være mildere ved et førstegangsbrudd.

Høringsuttalelsen kan du lese her