Høringer - Side 9

Publisert 3. feb. 2018 15:34

I høringsuttalelsen angående forslag til tiltak mot ufrivillig deltid i arbeidsmiljøloven stiller Juss-Buss seg i hovedsak bak forslagene. Vi foreslår i tillegg en presisering av vilkåret "jevnlig" i den foreslåtte § 14-3a første ledd, og at arbeidsgiver i tillegg til den foreslåtte drøftelsesplikten i den foreslåtte §14-3 fjerde ledd får en dokumentasjonsplikt angående bruk av deltidsstillinger. Tiltak bør også gjøres for å skjerpe tvisteløsningsnemndas praksis angående vilkåret "vesentlig ulempe" i arbeidsmiljøloven § 14-3 andre ledd, som i dag ikke praktiseres i henhold til ordlyden og forarbeidenes intensjon.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høringsuttalelse i forbindelse med høring om forslag til ny klageordning for utlendingssaker.

Hele høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Sosialrettsgruppa på Juss-Buss har skrevet høring om kontroll av oppholdsstatus av NAV, ved søknad om økonomisk stønad etter lov om sosiale tjenester i NAV. Vi er kritiske til en slik uthuling av ansatte i forvaltningens taushetsplikt.

Les høringen her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Uttalelse fra Juss-Buss i forbindelse med høring om forslag til endringer i utlendingsloven kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har inngitt merknader til høringen om EMD-reformen og Norges oppfølging av Interlaken-prosessen. Vi fremhevet spesielt betydningen av rettshjelp for å effektivisere menneskerettighetsbeskyttelsen. I tillegg ble det fremhevet at oppfølging av menneskerettighetsforpliktelsene må skje mer planmessig, og at kunnskapen om menneskerettigheter hos forvaltningen må økes.

Merknadene kan du lese her