Høringer - Side 9

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa på Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse om styrket hjemmel om PST sin søketilgang i utlendingsforvaltningens søkesystemer. Juss-Buss stiller seg kritiske til den nye hjemmelen hvor PST gis søketilgang i utlendingsforvaltningens systemer. Vi mener hjemmelen er alt for vid og vagt utformet. Vi stiller oss spørrende til hvordan man skal kunne etterprøve at PST kun bruker sin hjemmel i saker som ”kan berøre” grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Sosial-, trygd og arbeidsrettsgruppa på Juss-Buss har skrevt høringsuttalelse til de foreslåtte endringene i Husbankens startlånsordning. Juss-Buss stiller seg i hovedsak positive til departementets forslag om at startlånet skal rettes tydeligere mot de med langvarige bolig- og finansieringsproblemer på boligmarkedet.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Fengselsgruppa på Juss-Buss har skrevet høring om soningsprogresjon i kriminalomsorgen. Her har vi kommentert tiltak som er foreslått av en arbeidsgruppe nedsatt av Kriminalomsorgens Sentrale Forvaltning. Den omhandler blant annet hvordan man skal få fanger til å søke seg til fengsler med lavere sikkerhetsnivå og overgangsboliger.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Fengselsgruppa på Juss-Buss har skrevet høring om behandling av personopplysninger i Kriminalomsorgen. Juss-Buss er positive til at det endelig foreslås vedtatt en forskrift om behandling av personopplysninger i Kriminalomsorgen. Det erkjennes at Kriminalomsorgen har et behov for behandling av personopplysninger i forbindelse med sikkerhetsvurderinger knyttet til den enkelte fange, men dette forutsetter imidlertid klare og presise retningslinjer.

Flere av forslagene er kritikkverdige. Dette gjelder spesielt bruken av ikke-verifiserte opplysninger i Kriminalomsorgen. Juss-Buss er sterkt kritisk til at bruk av ikke-verifiserte opplysninger overhodet skal tillates, og mener dette ikke er forenelig med de hensyn som ligger bak personvernet.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høringsuttalelse til forslag til endringer i utlendingsforskriften §§ 10-8 og 10-9 – heving av underholdskravet.Juss-Buss stiller seg negativ til forslaget om økt krav til underhold ved familieetablering. Det er verken nødvendig eller formålstjenlig å heve kravet til underhold ved familieetablering.

Resten av høringsuttalelsen kan du lese her.