Høringer - Side 7

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høring til NOU 2011:15 Rom for alle.

Utvalget foreslår flere endringer i den sosiale boligpolitikken, og Juss-Buss stiller seg i all hovedsak bak forslagene. NOUen tar til orde for et økt fokus på boligen som en del av velferdspolitikken, og vil forhåpentligvis bidra til at flere får en trygg bosituasjon. Særlig positivt er et forslag fra utvalgets flertall om å gi vanskeligstilte krav på hjelp til å skaffe seg et forsvarlig botilbud, samt presiseringen av kommunenes ansvar for å yte hjelp. Dette har Juss-Buss arbeidet for i lang tid.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høringsuttalelse i forbindelse med høring om forslag til ny klageordning for utlendingssaker.

Hele høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Uttalelse fra Juss-Buss i forbindelse med høring om forslag til endringer i utlendingsloven kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har inngitt merknader til høringen om EMD-reformen og Norges oppfølging av Interlaken-prosessen. Vi fremhevet spesielt betydningen av rettshjelp for å effektivisere menneskerettighetsbeskyttelsen. I tillegg ble det fremhevet at oppfølging av menneskerettighetsforpliktelsene må skje mer planmessig, og at kunnskapen om menneskerettigheter hos forvaltningen må økes.

Merknadene kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Det arbeides for tiden med en stortingsmelding om forbrukerpolitikk. Husleie- og gjeldsgruppen hos Jussbuss har sendt inn skriftlig forslag til dette arbeidet. Vi har tatt opp flere temaer som vi mener det er viktig at settes på dagsordenen i arbeidet med en stortingsmelding om forbrukervern. I vår uttalelse om utfordringer på boligmarkedet har vi tatt opp leietakers rettigheter. Vi er kritiske til dagens regulering av kredittavtaler, og mener at det bør innføres strengere regulering. Videre mener vi at utleier bør få en plikt til å informere leietaker dersom leiekontrakten avviker fra lovens løsning. Jussbuss vil også at Husleietvistutvalget skal bli landsdekkende. Til sist setter vi fokus på en gruppe vanskeligstilte forbrukere - de som leier kommunal bolig. Vi mener at deres rettigheter bør styrkes.  Nysgjerrig? Les vårt innspill her.