Høringer - Side 7

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Sosialrettsgruppa ved Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse vedrørende forslag til endring i lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltning § 18. Høringen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa på Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse om styrket hjemmel om PST sin søketilgang i utlendingsforvaltningens søkesystemer. Juss-Buss stiller seg kritiske til den nye hjemmelen hvor PST gis søketilgang i utlendingsforvaltningens systemer. Vi mener hjemmelen er alt for vid og vagt utformet. Vi stiller oss spørrende til hvordan man skal kunne etterprøve at PST kun bruker sin hjemmel i saker som ”kan berøre” grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa ved Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse vedrørende forslag til endring i statsborgerloven. Endringsforslaget omhandler krav om at søkere mellom 18 og 67 år skal beherske et minimum av norsk og muntlig og bestå en test i samfunnskunnskap. Høringen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Dersom man blir urettmessig straffeforfulgt har man krav på fri rettshjelp. Et forslag som nylig har vært på høring innebærer å redusere antall timer advokatene blir betalt for å arbeide med slike saker, fra 8 timer til 4. Juss-Buss er kritiske til forslaget, blant annet fordi undersøkelser som Departementet viser til, kom frem til at advokatene gjenomsnittlig benytter 5,8 timer på en sak. Dette betyr at man oppfordrer til hastverksarbeid, og at Departementet bevisst vil underbetale mange advokater.

Les hele høringsuttaelsen her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa på Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse om endring i utlendingsforskriften - tjenesteutsetting av mottak av søknader om oppholdstillatelse. Dersom departementets forslag om tjenesteutsetting faktisk bidrar til å redusere saksbehandlingstiden er Juss-Buss i utgangspunktet positive til initiativet. Vi er enig i at det er viktig at regelverket trekker opp klare grenser for hva slags type saksforberendende virksomhet private rettssubjekter kan utføre på vegne av utlendingsforvaltningen. Vi synes at en enhetlig praksis vil være mest praktisk.

Høringsuttalelsen kan du lese her