Høringer - Side 6

Publisert 12. feb. 2018 14:36

Etter anbefaling fra ESA ønsker Justisdepartementet å innføre klageadgang for tredjelandsborgere som har fått avslag på søknad om oppholdskort som familiemedlem til en EØS-borger .

I høringssvaret stiller Jussbuss seg positive til at slike avslag vil bli behandlet som enkeltvedtak. Samtidig påpeker Jussbuss at det er viktig at forvaltningslovens saksbehandlingsregler overholdes, og at adgangen til utsatt iverksettelse tolkes i lys av EØS-regelverkets prinsipp om fri bevegelighet.

Jussbuss er negative til at det foreslås kutt i adgangen til fritt rettsråd. Dersom så skal gjøres, bes det om en reell vurdering av behovet for rettshjelp ved avslag på oppholdskort med påfølgende utreisefrist.

Høringssvaret kan lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høyringsutsegn til forslag om endringar i forskrift om sosiale tenester til personar utan fast bustad i Noreg. Vi støttar ikkje forslaget om å oppheve forskrifta § 4 andre ledd, då vi meinar dette vil forverre problemet ytterlegare. Juss-Buss er samd i forslaget om å presisere føresegna, men vi er ikkje einige i bakgrunnen for presiseringa eller utforminga av denne.

Les heile høyringsutsegnet her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss stiller seg negativ til forslaget om endring av Oslo kommunes politivedtekt §§2-1 og 2-2. Vi ser på tiltakene som et forsøk på kriminalisering av fattigdom og en fraskrivelse av kommunens ansvar for sine vanskeligstilte innbyggere.

Juss-Buss mener at en ytterligere begrensning i adgangen til å overnatte på offentlig sted bør føre til en økning i botilbudene for hjemløse i kommunen. Dette tilbudet er ikke tilfredsstillende i dag.

En plikt til forhåndsmelding for de som vil samle inn penger på offentlig plass vil kunne slå uforholdsmessig dårlig ut for de som ikke kan norsk. Kommunen burde iverksette tiltak for at også disse personene får kunnskap om denne plikten, og at reaksjonsformen for de som bryter bestemmelsen på grunn av dårlige norskkunnskaper burde være mildere ved et førstegangsbrudd.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Sosialrettsgruppa ved Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse vedrørende forslag til endring i lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltning § 18. Høringen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa på Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse om styrket hjemmel om PST sin søketilgang i utlendingsforvaltningens søkesystemer. Juss-Buss stiller seg kritiske til den nye hjemmelen hvor PST gis søketilgang i utlendingsforvaltningens systemer. Vi mener hjemmelen er alt for vid og vagt utformet. Vi stiller oss spørrende til hvordan man skal kunne etterprøve at PST kun bruker sin hjemmel i saker som ”kan berøre” grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn.

Høringsuttalelsen kan du lese her.