Høringer - Side 6

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Gjeld- og familierettsgruppa har skrevet høring om registrering av enkeltpersoners kreditt til bruk ved kredittvurdering, også omtalt som gjeldsregister. Juss-Buss har lenge kjempet for å innføre et gjeldsregister. Bankenes rutiner for å sjekke privatpersoners kreditt er for dårlig, og dagens lovverk gjør at bankene kan gjemme seg bak en manglende mulighet for adekvat kredittvurdering. Resultatet er at privatpersonen må bære tapet. Ved å innføre et gjeldsregister vil finansinstitusjonene ha et større ansvar da de får muligheten til å foreta en bedre kredittvurdering av lånesøkere.

Hele høringen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Sosialrettsgruppa på Juss-Buss har skrevet høring om kontroll av oppholdsstatus av NAV, ved søknad om økonomisk stønad etter lov om sosiale tjenester i NAV. Vi er kritiske til en slik uthuling av ansatte i forvaltningens taushetsplikt.

 

Les høringen her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss er kritiske til forslaget om at NAV må stille aktivitetskrav til alle som får sosialhjelp. Les Sosial-, Arbeid- og Trygderettsgruppas høringsuttalelse her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Høsten 2015 foreslo Kommunal- og moderniseringsdepartementet at Husleietvistutvalget skulle slutte å forkynne dokumenter med rekommandert post eller brev med mottakskvittering. Juss-Buss stilte seg svært kritisk til å ofre partenes rettssikkerhet for denne effektiviseringsgevinsten. Les hele høringsuttalelsen her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss stiller seg negativ til forslaget om endring av Oslo kommunes politivedtekt §§2-1 og 2-2. Vi ser på tiltakene som et forsøk på kriminalisering av fattigdom og en fraskrivelse av kommunens ansvar for sine vanskeligstilte innbyggere.

Juss-Buss mener at en ytterligere begrensning i adgangen til å overnatte på offentlig sted bør føre til en økning i botilbudene for hjemløse i kommunen. Dette tilbudet er ikke tilfredsstillende i dag. 

En plikt til forhåndsmelding for de som vil samle inn penger på offentlig plass vil kunne slå uforholdsmessig dårlig ut for de som ikke kan norsk. Kommunen burde iverksette tiltak for at også disse personene får kunnskap om denne plikten, og at reaksjonsformen for de som bryter bestemmelsen på grunn av dårlige norskkunnskaper burde være mildere ved et førstegangsbrudd.

Høringsuttalelsen kan du lese her