Høringer - Side 6

Publisert 20. feb. 2018 16:37

Fengselsgruppen i Jussbuss har svart på en høring fra Kriminalomsorgsdirektoratet om endring av retningslinjene til straffegjennomføringsloven § 38. Bestemmelsen gjelder bruk av tvangsmidler overfor innsatte, slik som gass, kølle, sikkerhetscelle og sikkerhetsseng. Direktoratet foreslo flere ulike endringer, blant annet muligheten til å delegere kompetanse til å beslutte bruk av tvangsmidler, og at det stilles minimumskrav til tilsynslogg.

Jussbuss er kritiske til flere av endringsforslagene. Dette gjelder særlig forslag om at bruk av de fleste tvangsmidler ikke lenger skal regnes som enkeltvedtak. Vi mener dette strider mot forvaltningsloven jf. straffegjennomføringsloven. Jussbuss påpekte generelt at tvangsmidler er meget inngripende, og at det derfor er viktig at innsattes rettssikkerhet ivaretas. Les hele høringssvaret her.

Publisert 16. feb. 2018 11:31

Fengselsgruppen i Jussbuss har svart på en høring om endring av reglene for bruk av straffegjennomføring med elektronisk kontroll (fotlenkesoning).

Departementet har kommet med flere gode forslag. Vi støtter forslaget om å øke gjennomføringstiden for straffegjennomføring med elektronisk kontroll fra 4 til 6 måneder, og å unnta domfelte som er varig soningsudyktige fra vilkårene om gjennomføringstid mv. ved vurdering av spørsmålet om straffegjennomføring med elektronisk kontroll.

Jussbuss er negative til andre deler av forslaget. Det gjelder blant annet forslaget om å lovfeste bruk av digital teknologi for å kontrollere vilkårene for straffegjennomføring med elektronisk kontroll, og å utvide hvilke typer lovbrudd som kategorisk er avskåret fra muligheten til å sone med elektronisk kontroll. Les hele høringssvaret her.

Publisert 12. feb. 2018 14:36

Etter anbefaling fra ESA ønsker Justisdepartementet å innføre klageadgang for tredjelandsborgere som har fått avslag på søknad om oppholdskort som familiemedlem til en EØS-borger .

I høringssvaret stiller Jussbuss seg positive til at slike avslag vil bli behandlet som enkeltvedtak. Samtidig påpeker Jussbuss at det er viktig at forvaltningslovens saksbehandlingsregler overholdes, og at adgangen til utsatt iverksettelse tolkes i lys av EØS-regelverkets prinsipp om fri bevegelighet.

Jussbuss er negative til at det foreslås kutt i adgangen til fritt rettsråd. Dersom så skal gjøres, bes det om en reell vurdering av behovet for rettshjelp ved avslag på oppholdskort med påfølgende utreisefrist.

Høringssvaret kan lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høyringsutsegn til forslag om endringar i forskrift om sosiale tenester til personar utan fast bustad i Noreg. Vi støttar ikkje forslaget om å oppheve forskrifta § 4 andre ledd, då vi meinar dette vil forverre problemet ytterlegare. Juss-Buss er samd i forslaget om å presisere føresegna, men vi er ikkje einige i bakgrunnen for presiseringa eller utforminga av denne.

Les heile høyringsutsegnet her.