Høringer - Side 6

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høyringsutsegn til forslag om endringar i forskrift om sosiale tenester til personar utan fast bustad i Noreg. Vi støttar ikkje forslaget om å oppheve forskrifta § 4 andre ledd, då vi meinar dette vil forverre problemet ytterlegare. Juss-Buss er samd i forslaget om å presisere føresegna, men vi er ikkje einige i bakgrunnen for presiseringa eller utforminga av denne.

Les heile høyringsutsegnet her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa på Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse om styrket hjemmel om PST sin søketilgang i utlendingsforvaltningens søkesystemer. Juss-Buss stiller seg kritiske til den nye hjemmelen hvor PST gis søketilgang i utlendingsforvaltningens systemer. Vi mener hjemmelen er alt for vid og vagt utformet. Vi stiller oss spørrende til hvordan man skal kunne etterprøve at PST kun bruker sin hjemmel i saker som ”kan berøre” grunnleggende nasjonale interesser eller utenrikspolitiske hensyn.

Høringsuttalelsen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Innvandringsgruppa på Juss-Buss har skrevet en høringsuttalelse om endring i utlendingsforskriften - tjenesteutsetting av mottak av søknader om oppholdstillatelse. Dersom departementets forslag om tjenesteutsetting faktisk bidrar til å redusere saksbehandlingstiden er Juss-Buss i utgangspunktet positive til initiativet. Vi er enig i at det er viktig at regelverket trekker opp klare grenser for hva slags type saksforberendende virksomhet private rettssubjekter kan utføre på vegne av utlendingsforvaltningen. Vi synes at en enhetlig praksis vil være mest praktisk.

Høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Gjeld- og familierettsgruppa har skrevet høring om registrering av enkeltpersoners kreditt til bruk ved kredittvurdering, også omtalt som gjeldsregister. Juss-Buss har lenge kjempet for å innføre et gjeldsregister. Bankenes rutiner for å sjekke privatpersoners kreditt er for dårlig, og dagens lovverk gjør at bankene kan gjemme seg bak en manglende mulighet for adekvat kredittvurdering. Resultatet er at privatpersonen må bære tapet. Ved å innføre et gjeldsregister vil finansinstitusjonene ha et større ansvar da de får muligheten til å foreta en bedre kredittvurdering av lånesøkere.

Hele høringen kan du lese her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

I høringsuttalelsen angående forslag til tiltak mot ufrivillig deltid i arbeidsmiljøloven stiller Juss-Buss seg i hovedsak bak forslagene. Vi foreslår i tillegg en presisering av vilkåret "jevnlig" i den foreslåtte § 14-3a første ledd, og at arbeidsgiver i tillegg til den foreslåtte drøftelsesplikten i den foreslåtte §14-3 fjerde ledd får en dokumentasjonsplikt angående bruk av deltidsstillinger. Tiltak bør også gjøres for å skjerpe tvisteløsningsnemndas praksis angående vilkåret "vesentlig ulempe" i arbeidsmiljøloven § 14-3 andre ledd, som i dag ikke praktiseres i henhold til ordlyden og forarbeidenes intensjon.

Høringsuttalelsen kan du lese her