Høringer - Side 5

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Høsten 2015 foreslo Kommunal- og moderniseringsdepartementet at Husleietvistutvalget skulle slutte å forkynne dokumenter med rekommandert post eller brev med mottakskvittering. Juss-Buss stilte seg svært kritisk til å ofre partenes rettssikkerhet for denne effektiviseringsgevinsten. Les hele høringsuttalelsen her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Fengselsgruppen ved Jussbuss har svart på høring om endringer i retningslinjer for permisjon.  Det foreslås en rekke endringer i kriminalomsorgsdirektoratets retningslinjer for permisjon fra fengsel.

Jussbuss er negative til forslaget, og mener at det innebærer svært uheldige innstramminger i permisjonsreglene. Av den grunn er det også svært betenkelig at Jussbuss og andre sentrale organisasjoner ikke ble tilsendt høringen fra direktoratet. Les høringssvaret her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Husleie og gjeldsgruppen til Jussbuss har levert en høringsuttalelse til den foreslåtte forskriften om god kredittmarkedsføring. Forslaget innebærer strengere regulering av hvordan og i hvilke kanaler kreditt kan markedsføres. Jussbuss er positive til forskriftsforslaget. Vi støtter den foreslåtte utformingen av §§ 1 og 2. Vi støtter også § 3, men mener at den burde gått enda lengre. Nysgjerrig? Les høringsuttalelsen her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Det arbeides for tiden med en stortingsmelding om forbrukerpolitikk. Husleie- og gjeldsgruppen hos Jussbuss har sendt inn skriftlig forslag til dette arbeidet. Vi har tatt opp flere temaer som vi mener det er viktig at settes på dagsordenen i arbeidet med en stortingsmelding om forbrukervern. I vår uttalelse om utfordringer på boligmarkedet har vi tatt opp leietakers rettigheter. Vi er kritiske til dagens regulering av kredittavtaler, og mener at det bør innføres strengere regulering. Videre mener vi at utleier bør få en plikt til å informere leietaker dersom leiekontrakten avviker fra lovens løsning. Jussbuss vil også at Husleietvistutvalget skal bli landsdekkende. Til sist setter vi fokus på en gruppe vanskeligstilte forbrukere - de som leier kommunal bolig. Vi mener at deres rettigheter bør styrkes.  Nysgjerrig? Les vårt innspill her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Det arbeides for tiden med en stortingsmelding om forbrukerpolitikk. Husleie- og gjeldsgruppen hos Jussbuss har sendt inn skriftlig forslag til dette arbeidet. Vi har tatt opp flere temaer som vi mener det er viktig at settes på dagsordenen i arbeidet med en stortingsmelding om forbrukervern. Vi mener at markedsføringen av usikret kreditt bør reguleres strengere enn i dag. Vi mener også at det bør vurderes å innføre et rentetak. Det er viktig at informasjon om lånevilkår fremkommer klart. Derfor mener vi at det bør stilles strengere krav til klarspråk enn i dag. Også i kommunikasjon fra det offentlige bør det stilles krav til klart språk. Vi mener at forliksrådsordningen slik den er i dag ikke ivaretar grunnleggende rettsikkerhet på en tilfredsstillende måte. På grunn av dette må det innføres mottakskvittering og gjennomføres tiltak for å hindre uriktige dommer. Økonomisk rådgivning er en viktig tjeneste, det må derfor bevilge tilstrekkelig med penger til økonomisk rådgiver i NAV. Vi mener også at det må innføres et enhetlig gjeldsregister og at inndrivelseskostnader og saksomkostninger bør begrenses. Nysgjerrig? Les vårt innspill her.