Høringer - Side 4

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Det arbeides for tiden med en stortingsmelding om forbrukerpolitikk. Husleie- og gjeldsgruppen hos Jussbuss har sendt inn skriftlig forslag til dette arbeidet. Vi har tatt opp flere temaer som vi mener det er viktig at settes på dagsordenen i arbeidet med en stortingsmelding om forbrukervern. Vi mener at markedsføringen av usikret kreditt bør reguleres strengere enn i dag. Vi mener også at det bør vurderes å innføre et rentetak. Det er viktig at informasjon om lånevilkår fremkommer klart. Derfor mener vi at det bør stilles strengere krav til klarspråk enn i dag. Også i kommunikasjon fra det offentlige bør det stilles krav til klart språk. Vi mener at forliksrådsordningen slik den er i dag ikke ivaretar grunnleggende rettsikkerhet på en tilfredsstillende måte. På grunn av dette må det innføres mottakskvittering og gjennomføres tiltak for å hindre uriktige dommer. Økonomisk rådgivning er en viktig tjeneste, det må derfor bevilge tilstrekkelig med penger til økonomisk rådgiver i NAV. Vi mener også at det må innføres et enhetlig gjeldsregister og at inndrivelseskostnader og saksomkostninger bør begrenses. Nysgjerrig? Les vårt innspill her.

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Høringsuttalelse om muligheten for frigang fra første soningsdag i norske fengsler.

Uttalelsen finner du her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høringsuttalelse i forbindelse med høring om forslag til ny klageordning for utlendingssaker.

Hele høringsuttalelsen kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Uttalelse fra Juss-Buss i forbindelse med høring om forslag til endringer i utlendingsloven kan du lese her

Publisert 3. feb. 2018 15:34

Juss-Buss har skrevet høyringsutsegn til forslag om endringar i forskrift om sosiale tenester til personar utan fast bustad i Noreg. Vi støttar ikkje forslaget om å oppheve forskrifta § 4 andre ledd, då vi meinar dette vil forverre problemet ytterlegare. Juss-Buss er samd i forslaget om å presisere føresegna, men vi er ikkje einige i bakgrunnen for presiseringa eller utforminga av denne.

Les heile høyringsutsegnet her.