Om logoene

Den nåværende logo til Filologisk Foreningen er fra 1995 - men hva var den første logo? Ærlig talt - vi vet ikke. Den tidligst logo vi finner kommer fra 1879. Logoen ble brukt i programmet ved det 1. FF ball i 1879. Dette til nå den eldste kjent FF-Logoen.

Referat fra 1879
Referat fra 1. FF ball, 22.03.1879

Bokstavene S og P representere antagelig Societas Philologorum

Fra referat lørdag 22 mars 1879 (dekorasjoner)

”… Det samme klassiske præg var også udbredt over en hel del andre ting, som man ved dette bal fik se, høre, smage og betale for, ligefra entrebillettens – hvis mysteriøse tegn (se i spidsen af referatet!) og udlagte: Societas Philologorum Virat Crescat Floreat! …”

Den samme logo vises igjen i programmet fra 1. FF ball, 1879:

Program fra 1. FF-ball 1879 - logo synes på baksiden

Logoen ble igjen brukt ved FF ballet 3. april 1880 - nå er logoen festet rundt halsen på en ugle i programmet

Program fra FF ball 1880 - Ugle på bakside har logo rund halsen

Nåværende logo

Filologisk Forening logo - 1995
Nåværende logo - laget våren 1995

«Logoen ble såvidt jeg husker laget fordi "Amdalutvalget" nedsatt av daværende leder Per Frich mente at den heller hjemmesnekrede kombinasjonen av Jon Lønves tegning av en ugle med beger under en innsvinget tekst med foreningens navn burde byttes ut. I forlengelsen av det hadde Geir Amdal og undertegnede en slags brainstormingseanse hvor vi diskuterte noen ideer/variasjoner, og landet på konseptet med en ugle på toppen av en søyle. Jeg tror søylen som sådan var Geirs/utvalgets ide. Den utformingen som ble stående, var en av flere skisser som jeg laget i Illustrator etter seansen sammen med Geir. Logoen ble tatt i bruk ganske umiddelbart.»

Bernhard Ryeng

Siden 1880 har mye endret seg, men vi har alltid mange fine logoer laget av våre mange flinke interne - kanskje du vil være med i kulturgruppen for å sette ditt kunstnerisk preg på Filologisk Forening?

Av Hans Buch, Asa Stuart-Campbell (kun modernisering)
Publisert 13. aug. 2020 15:42 - Sist endret 5. juni 2022 21:30