Vennenes Plantegruppe

Plantegruppa består av mange hyggelige mennesker, som har det til felles at vi liker å holde på med planter. I tillegg ønsker vi å bidra med å støtte opp om Botanisk hage. Plantegruppa driver frem plantene fra frø til salgbare planter som skal selges på Vårtreffet. Eneste krav for deltagelse i Plantegruppa er medlemskap i Botanisk hages Venner. Er du interessert, send en e-post til: medlem@botaniskhagesvenner.no.

Vårsesongen 2021

Korona og smitteverntiltak gjør at vanlig arbeid i Plantegruppa ikke kan gjennomføres i år. Vi kan derfor ikke produsere planter slik vi pleier, det vil si at vi ikke kan så noe denne våren.

Organisering

Plantegruppa er organisert med en leder som har ansvaret for at driften fungerer. I tillegg har vi ledere for hver undergruppe. Noen grupper har flere ledere.

Leder: Trine Nervum

Stauder: Berit Nyrud

Urter: Anne-Brit Elvestad og Trine Nervum

Sommerblomster: Rose Eleni Pålerud og Tone Nordenborg

Arbeidet

Arbeidet i Plantegruppa foregår i Forsøksavdelingen bak Naturhistorisk museum, nord i Botanisk hage. Vi sår, prikler og potter om planter som skal selges på Vårtreffet. Vi har et godt samarbeid med gartnerne i Botanisk hage. Vi får råd om dyrking av planter og vi får overskudds planter fra Botanisk hage. Disse plantene selger vi også på Vårtreffet. På høsten steller vi med plantene som skal overvintre, pluss at vi vasker og rydder utstyr. Det kreves ingen forhåndskunnskaper for å være med. Her kan du både lære og lære bort. Mange medlemmer har stor plantekunnskap. Hvor aktiv du ønsker å være bestemmer du selv.

Våre lokaler

Vi har et eget veksthus og et lite kontor, begge ligger inne på Forsøksavdelingen.

Ønsker du å være med i Plantegruppa, ta kontakt.

De siste ukene før Vårtreffet bugner det av planter klare for salg.      Foto: Trine Nervum

Det blir mye prikling.         Foto: Trine Nervum

Planter som snart er klare for salg.                       Foto: Trine Nervum

Før vårtreffet er nesten hver flekk på området hvor vi holder til dekket av plantekasser.                       Foto: Trine Nervum