UiOs Sommeraktivitetsdag 13. juni 2019

UiOs Sommeraktivitetsdag er et årlig tilbud til alle ansatte ved Universitetet i Oslo og arrangeres i regi av UiOBIL.

I år vil vi i tillegg til sykkeltur fra Stryken, også ha tilbud om en gåtur i Nordmarka eller en tur med  Erlend Garåsen fra USIT som går skinnelangs.

Syklist fra UiO

Foto: Olav Torvund

Påmelding

Det er gratis for ansatte å delta, men påmelding er nødvendig for bestilling av busser og transport av sykler:

Påmelding til Sykkeltur fra Stryken og gåtur i Nordmarka

Påmelding til Skinnelangs kyststien

Påmeldingsfrist: 10. juni kl. 23:59

Sykkeltur - som vanlig fra Stryken

Estimert avreisetidspunkt for sykkelturen er kl. 8.45 fra parkeringsplassen ved Helga Enghs Hus. Det er viktig å møte i god tid da det tar tid å stable inn syklene. Turen går fra Stryken i Lunner kommune og ender opp ved Sognsvann. Lengden på turen er ca. 30km, og er overkommelig for alle som liker å sykle. Det er satt opp busser som skal frakte deltakerne samt lastebiler som skal transportere syklene. Syklene vil bli forsiktig behandlet, men om du er ekstra redd for sykkelen din kan det være lurt å polstre utsatte deler.

Gåtur i Nordmarka

UiOBIL Friluft arrangerer turer for UiOs ansatte i Oslo og omegn. På UiOs Sommeraktivitetsdag går turen fra Frognerseteren via utsiktspunktet Slagene, videre til Fuglemyrhytta (DNTs nye hytte) og så til Vettakollen hvor vi spiser medbrakt niste.

Vi starter fra Frognerseteren stasjon kl 10.00. Turen går på merkede stier, mye nedover og er totalt  ca. 3.5 km. Hjemturen  går til Vettakollen stasjon. (Evt. ned på vei til Midtstuen stasjon, 3 km)

Denne turen gir poeng i TiPåTopp

Skinnelangs

Kyststien
Foto: Alexander Vestrum

Vi følger den nye kyststien mellom Holmestrand og Sande som ble offisielt åpnet i fjor. Stien er lagt oppå en nedlagt del av Vestfoldbanen som ble til overs da det nye dobbeltsporet stod ferdig i 2016. Turen er 13 kilometer lang og følger kysten tett. Vi tar en kort pause underveis hvor det blir mulig å bade for dem som ønsker det. Turen går også gjennom den 255 meter lange jernbanetunnelen som i dag er lyssatt og sikret. Estimert vandretid er tre timer.

Når vi ankommer Sande, samles vi i andreetasje på Stasjonsgaarden – Sandes tidligere stasjonsbygning. Her blir det servert pizza. Etter maten blir det foredrag med lokalhistoriker Lars Aaserud. Han vil bl.a. fortelle historier fra Jarlsbergbanens åpning (det opprinnelige navnet), transporten av jøder, russiske krigsfanger og tyske soldater under andre verdenskrig, samt fra Lars' barndom da damptogene trafikkerte på banen.

Det blir egenandel på 110,– som må betales ved påmelding til Vipps 81892 eller konto 0540.06.50448. Merk at denne ikke refunderes ved avmeldinger. Togbilletten til Holmestrand må dekkes selv. Retur med innleid buss kl. 14.30 fra Stasjonsgaarden. Denne stanser i Asker og Lysaker før ankomst Blindern.

Toget til Holmestrand går kl. 8.39 fra Oslo S.

Turen organiseres av Erlend Garåsen fra USIT. Han er kjent gjennom TV-innslag på NRK, artikler i aviser, intervju på radio mm. Les mer om han og hans ferd langs operative og nedlagte jernbanelinjer i Norge: skinnelangs.no.

The University of Oslo's annual cycling day

We transport participants and their bikes from Blindern to Stryken, and then you can spend the whole day riding home, preferably with a small break with good colleagues at Kikut.

You may also follow Erlend Garåsen along the Coastal Trail between Holmestrand and Sande (13 km), previously a part of the Vestfold Line. The trip ends at an old station building, today known as the tavern "Stasjonsgaarden" where we will eat pizza.

Publisert 31. mai 2013 15:09 - Sist endret 9. mai 2019 14:19