Oppsummering

OPPSUMMERING


Her samles kommentarer og erfaringer fra arrangører og spillere som deltok på Britannia 123.

Kommentarer fra Anne (arrangør):

Delvis skrevet i juni, men redigert og tilføyelser skrevet i juli.

På forhånd

Prosjektstart foregikk ved at kordinator Anne "averterte" etter hvem som ville være med. Det meldte seg 4 stykker. Karoline fikk med en gang oppgaven som kostymesjef, og Even ble økonomiansvarlig (siden han allerede hadde tilgang til kontoen). De andre oppgaver ble alt for dårlig definert og det ble ikke definert hvem som skulle gjøre hva, dette er meget beklagelig. Vi har stort sett klart å snakke sammen og komme i orden når det har vært problemer, men det har vært mange skuffelser, og tidvis vanskelig å stole på folk.

Kommunikasjonen var forutsatt å gå hovedsakelig via e-post, og det har fungert rimelig bra. De fleste har lest e-post omtrent daglig. En i gruppen leser mail sjeldnere og foretrekker å uttrykke seg på andre måter. Det har kommet klager på for høy mengde mail. I en periode var også en av arrangørene uten mail, men brukte ikke telefonen som erstatning.

Vi har hatt økende antall møter - vi startet med et seminar i september, men det meste har skjedd etter påske. Møtene har vært preget av ineffektivitet og distraksjon (mandagstretthet for min del, og folk har begynt å lese bøker osv). Det har vært møter både privat og på Blindern. Det har vært endel sykdom og ikke alle stilte opp hver gang, men da ble det som regel gitt beskjed.

En tidsplan ble satt opp. Den ble fulgt svært dårlig. Kostymekompendiet kom for sent, ikke alle arrangørene var ferdig med privat stæsj i tide (eller lagde alt de skulle ha), informasjonskompendiet kom for sent.

  • Lurt:
    • Fordele roller og ansvar mye klarere med en gang
    • Overholde tidsfrister
    • Kreve tilbakemeldinger på fremdrift
    • Få folk til å gi klarere beskjeder på når de kommer eller ikke
    • Fordele arrangøroppgaver helt fra start og eventuelt kaste ut folk som ikke bidrar med det de har sagt de skal gjøre

Kontakt med spillerne

Web-siden ga god informasjon om det praktiske. Den kom opp litt for sent, det tar jeg selvkritikk for. I tillegg har vi henvendt oss til spillerne på mail, både angående roller og generell informasjon. Spillerne har kommet med få spørsmål på mail.

Vi var alt for lite strenge med spillerne. Vi lot folk melde seg på etter påmeldingsfristen og tolererte de merkeligste ting. Vi ba om forskjellige ting som gryter og fat, men fikk ikke noe svar og måtte ordne det meste selv. Noen spillere lånte ut utstyr de hadde.

Spillerne fikk et kostymekompendium og et "Det du må vite"-kompendium, begge kom alt for sent, ellers var det en premiss at de skulle følge med på web-siden.

Jeg tar selvkritikk på at det var for lite informasjon om det keltiske på web-siden.

Det ble holdt fire samlinger (sy- og mekkekvelder), og det var obligatorisk å komme på en av disse. Alle spillerne fulgte opp.

  • Lurt:
    • Ta inn betaling før rolle sendes ut.
    • Inkorporere "underskriving" av ordensregler i påmeldingen
    • Gi strengere frister.
    • Være klarere på hvilke tilbakemeldinger vi krever
    • Sende ut mer informasjon på mail, f.eks. når det er kommet viktig info på web-siden.
    • Trekke ressurssterke spillere mer inn i (de praktiske) forberedelsene.

Livested

  • Finning
    Det tok litt tid å finne livestedet, og det ble funnet nærmest på slump på den 3. turen.
  • Funksjonelt
    • Bra: Koselig, solen varer lenge, men trærne demper middagslyset. Passe gangavstand. Doer på parkeringsplassen. Lett å kjøre, ikke for langt, og meget gode parkeringsmuligheter. Terrenget har nord-syd-koller.
    • Dårlig: Må frakte vann. Langt til badevann (ikke utprøvd). Langt å bære (oppvask)vann, om det i det hele tatt kan hentes i Morttjern eller Igletjern. Litt for kupert og skrinnt til at det er greit med flere store telt i nærheten av hverandre. Fartsdumpene ved Fjell er kjipe for lave biler, særlig med last/passasjerer bak.
    • Bra eller dårlig: Ikke mobildekning. Man må enten kjøre til der asfalten starter eller klatre opp på åsryggen vest for parkeringsplassene.
  • Lurt:
    • Veibeskrivelsen bør vise at man kjører til Vangen/Skjelbreida, og erstatte Siggerud med Enebakk.

Selve liven

  • Klargjøring og henting av utstyr
    • Kom i gang for sent. Uklart hvem som skulle ordne hva. Ikke alle arrangørene var ferdig med personlig stæsj i tide. Her tar jeg selvkritikk på dårlig koordinasjon.
    • Matinnkjøp gikk rimelig greit, men det ble dårlig pakket. (Maten måtte overnatte i Rom siden jeg var alene fredag morgen).
    •  
  • Rigging
    • Oppmøtetid bør opplyses om i påmeldingsinformasjonen slik at folk ordner seg fri.
    • Transportplanen var OK, men jeg fikk ikke tilbakemelding fra alle. Det burde dog være 1 person i Rom som hadde ansvaret for å sette opp huskeliste og få alt med. Jeg kunne ikke dette da jeg fraktet mennesker.
    • Maten ble rotet til under transport.
    • Legionærene satte opp leiren alt for langt borte og lagde eget bål. En sterkere arrangør burde ha fått dem fra dette, dette var et direkte brudd mot spillets premisser og skapte flere praktiske problemer.
    • Da spaden ble glemt, ble det ikke gravd latrine før lørdag. Folk ble henvist til doen på parkeringsplassen. Vi glemte også å markere pissepåle. Jeg skrev vel ikke opp spade på huskelisten...
    • Legiongruppen var dårlig koordinert. Disse stolte vi på som ressurssterke, men måtte koordinere for dem.
  • Praktisk i spill
    • Vi hadde for lite serveringsfat og hadde derfor ikke mulighet til å pakke om melk og ost etc før den ble tatt ut av teltet. Vi hadde til og med syltetøyskrukker!
    • Siden legionærene spontant opprettet egen husholdning, ble endel av fellesutstyret med dit, slik at vi hadde for lite utstyr hos britene. Vi hadde jo ikke planlagt for to leirplasser.
    • Det fungerte bra å ha separate kurver for de forskjellige måltider, når jeg først fikk ryddet.
    • De som hadde innkjøpsplikter til spesiell mat hadde ikke med saklig emballasje til denne. Legionærerene grillet faktisk i tinnfolie.
    • Det var dårlig leirorden hos britene og dårlig teltorden i arrangør/matteltet.
    • Det fungerte rimelig bra å frakte vann i plastdunker. Uheldig at vinballongen ikke ble benyttet som tiltenkt, dvs å diskret fylles fra plastdunkene. Vi burde dessuten ha båret plastdunkene inn bakveien når spillet var i gang, her tar jeg selvkritikk på at jeg ikke lærte meg en bakvei.
    • Maten fungerte rimelig bra. Det var et poeng at man skulle spise sammen som en familie, og det var vanskelig å finne på fredagsmaten. Spillerne kom ikke med noen ideer :(
  • Spillerne
    • De fleste var flinke og overholdt stemningsreglene, men det er alltid én. Denne mistenkte vi, men han var så stor at jeg ikke hadde utlånskostyme, og han var lite aktiv ellers. Ellers hadde alle bra kostymer, noen veldig bra, men det var endel teit fottøy.
    • Jeg vil fremheve Dag fordi han jobbet så mye med å ordne bål og ved.
  • Rydding
    • Ting ble brakt hjem eller til Rom, så var det bare å hente dem der.
  • Lurt:
    • 1 person må ha ansvaret for å lage huskeliste og overse forhåndspakking og innlasting i rom.
    • 1 person må ta i mot på livestedet og dirigere rigging og opprettelse av leir (bålplass, sitteplass osv).
    • 1 person må ha ansvaret for å holde orden på mat/fellesstæsjpakking. Kan også ha matinnkjøpsansvar.
    • 1 person må ha ansvaret for (å delegere) leirplassorden, vedhugst, vannhenting, oppvask osv.

 

Kommentarer fra Even (arrangør):

Jeg synes vi laget en bra live, men alt det spillmessige fungerte ikke optimalt, det tok litt tid før spillet kom ordentlig i gang, noen av rolle/personkoblingene var suboptimale (her tar jeg ganske mye selvkritikk), og det ble vanskeligere å integrere romerne enn først tenkt.

Når det gjelder basisen for liven vår, som var at folk skulle møtes i hyggelig sosialt lag og spise en bedre middag på lørdag, så fungerte det veldig bra:) Maten var 100% vellykket!!!

Jeg tror at det hele ville fungert mye bedre hvis vi hadde klart å holde tidsplanen slik Anne tenkte den ut opprinnelig.

01.07.02

 

Kommentarer fra Magnus (arrangør):

Det var da en helt ålreit laiv. Ikke alt var optimalt, men det meste gikk da greit. Vi har riktignok gjort noen feil å lære av, men...

01.07.02

 

Kommentarer fra Karoline (arrangør):

Her er den endelig. En lang liste av erfaringer som jeg selv har faatt, og som jeg har faatt gjennom aa snakke med spillerne.

Forberedelser

Kompendiene tar tid aa lage. Disse boer begynnes med saa tidelig som mulig og boer vaere ferdig senest til betalingsfristen.

Naar man finner sted boer man samtidig planlegge hvor telt skal staa, hvor baal skal vaere etc., da dette kan faa betydning for spillet, og for aa soerge for at det faktisk er plass til det man vil ha. Dette krever selvfoelgelig at man vet hvor mange telt man skal ha naar man finner sted.

ILene maa vere enig seg imellom hva som er hemmelig og hva alle vet. Dette er viktig at de forteller hverandre. Det som er selvfoelgelig for en er det ikke alltid for alle andre. Ellers risikerer man at noen roeper en hemmelighet fordi de tror den andre vet om den.Det er ogsaa viktig at praktiske ting er koordinert paa forhaand, slik at spillerne faar _en_ beskjed, og ikke en fra hver IL.

ILene maa kreve mer grupperingsmoeter og spilleraktivitet. Spillerne maa selv vaere med og skrive rolle, og moete opp paa pliktmoeter. Dette maa understrekes enda hardere. Selv om all informasjon gaar paa mail, maa man ringe spillere som ikke svarer, og mase.

Gruppene boer settes sammen med baade erfarne og nybegynnere i gruppen. Man boer vere forsiktig med aa gi en autoritetsrolle til en nybegynner. Man boer vaere sikker paa at personen klarer det, og det kan vaere lurt aa ha en erfaren spiller til raadgiver eller lignende rolle til stoette.

ILene maa vaere strenge med spillerne. De sliter for spillernes skyld, og har rett til aa bli hoert paa.

Rollene

ILene boer ha ordentlige skrevet roller paa liven, paa lik linje med spillerne, men det er viktig at de ikke innvolverer seg alt for mye i plottene, og at rollene ikke har mulighet til aa faa autoritet. Gammel kone, raadgiver, kriger, forteller, bonde er fine roller. Det er ogsaa bra om rollene er frie, slik at de mer eller mindre kan gaa hvor de vil og gjoere hva de vil.

Skjebner og plott boer skrives inn i rollen. Ogsaa hvordan rollen ville reagert paa forskjellige ting er viktig aa ha med. "Hvis det skjer, vil du gjore det, fordi..." Slik blir rollen mer som en hel person, og ikke en liste paa et ark. Langsiktige maal er ogsaa viktige. Selv om spillerne ikke vil ha plott, saa har alle mennesker droemmer og maal for livet sitt. Det gir mer aa spille paa.

Alle roller boer ha smaa fille ting i seg, slik at man har noe aa gjoere i doed-perioder. Det kan vaere et haandarbeid de er glad i, en nabo de ikke liker, et dikt de selv har skrevet som de proklamerer ved en hver annledning, og som alle andre er utrolig lei.

Spillet

Det er en fordel om spillstart er organisert. Ikke nodvendigvis at alt som skal skje er planlagt, men bare avtalt med et par settninger. Eks: "Spillet starter med at romerne, som nettop er ferdig med aa sette opp leiren sin, kommer opp til kelterne. Hoevdingen velkommer dem og tilbyr dem aa dele baal, noe romerne aksepterer."

Hvis noen er trolig til aa roemme paa slutten, eller av annen grunn vaere borte naar spillet slutter er det viktig at de faar beskjed om at liven slutter, slik at de kan komme tilbake. Ellers er det fint om man har et sted som er "fritt". Kommer man seg dit har man klart aa roemme og kan snike seg til ILene og faa ny rolle.

Autoritetsroller maa faa autoritet. Dette maa instrueres om foer spill, og alle maa vaere klar over at han/henne har de utrolig respekt for.

Afterliven

For aa slippe problemer med at noen sitter igjen med hele regningen, og fordi folk beveger paa seg veldig mye rundt paa en afterlive er det lurt aa betale fortloepende.

Liven vil aldri gaa slik ILene har planlagt den. Og det halve morroa!

01.08.02


punkt Av Überurl Sist endret 5. august 2002
Grafikken er hentet fra Celtic Web Art
punkt
Publisert 29. nov. 2011 09:43 - Sist endret 12. des. 2011 16:01