Lego for profesjonsstudenter

Hjem | Prosjekter |  Epostliste

Ølhenterobot

Beskrivelse av roboten

Vårt første prosjekt var intet ringere enn en ølhenterobot. Måten den fungerte på var følgende:
  • Kjør framover helt til en av de to sensorene som merket om vi kom utenfor bordet slår ut. Dette er de to lange "armene" som stikker ut foran. Når dette skjer, rygger den litt tilbake og snurrer litt rundt, og starter så framover igjen.
  • Når et objekt, som for eksempel en ølflaske, treffer sensoren som sitter inne mellom fangarmene, stopper roboten, for så å lukke armene om objektet. Så spiller den en liten trudelutt.
  • Nå fortsetter den med antiutenforbordet programmet, men istedenfor å lete etter et objekt å fange, søker den nå en sort strek.
  • Følg den sorte streken til enden av bordet.
  • Snu rundt, slipp opp objektet og spill en trudelutt.

Programmering av roboten

Kildekoden til roboten kan leses her. Vi programmerte denne roboten i java, ved hjelp av Lejos.

Bilder av roboten

Trykk på bildene for full størrelse, hvert bilde er på ca. 500 kB.

Shotmeister

Beskrivelse av roboten

Denne roboten fyller opp shotglass ved å pumpe luft ned i en flaske med væske. Når trykket blir stort nok, åpnes en ventil og væsken renner ned i glasset. Deretter roterer den glassene slik at neste glass er klart til å fylles.

Video av roboten

Du kan se en video av roboten her.

Programmering av roboten

Kildekoden kan leses her.