Omorganiseringen av UiOs sentraladministrasjon. Dårlig prosess - god omorganisering

Uoversiktlig informasjon og usikkerhet om reell medvirkning preger omorganiseringen av UiOs sentraladministrasjon, kommer det fram i en rapport.

– Universitetsledelsen har ikke alltid lyktes like godt i å forklare hvordan den har tenkt, vedgår HR-direktør Anita Sandberg.

Universitetsledelsen har offentliggjort rapporten «Risiko- og konsekvensvurdering av arbeidsbelastninger i forbindelse med organisasjonsendringer i Sentraladministrasjonen». Målsettingen var å få fram forhold ved omorganiseringen som gir økt risiko for negative konsekvenser i arbeidsmiljøet. Omorganiseringen gjelder Organisasjons- og personalavdelingen, Studieavdelingen, Økonomi- og planavdelingen, Kommunikasjonsavdelingen og Forskningsadministrativ avdeling, og omtales gjerne som SA5-prosessen. Eiendomsavdelingen, tidligere Teknisk avdeling, og Universitetets senter for informasjonsteknologi (USIT) er ikke en del av denne prosessen.

Les hele artikkelen i Uniforum, 25. april 2013

Av Jorunn Yttri