Blæsten

ODONTOBLÆSTEN VINNER PHÆSTEN!

Introduksjon

Se for deg en vanlig tannlegestudent. En vanlig tannlegestudent har to kjennetegn som gjør det mulig å plukke ut denne studentene fra en gruppe med andre studenter. Det ene tegnet er en nesten uhørlig lyd som synes å kunne komme fra et område like innenefor studentens fremre panneregion. Lyden kan best beskrives som et dempet "ka-ching!", ikke ulikt lyden av et gammeldags kassaapparat som åpnes for at nye kontanter skal kunne legges deri. Du kan selv teste dette på personer du mistenker er tannlegestudenter ved å la ord som "tannprotese", "fylling" eller "regulering" falle i nærheten av disse personene. Lyden skyldes et slags økonomisk senter sentralt beliggende i sentralnervestystemet og påstås å være høyt utviklet hos tannleger og advokater (jusstudenters reaksjon trigges imidlertid av helt andre ord og uttrykk). Funksjonen til dette såkalte summasjonssenteret antas å være en nesten uforsvarlig rask summering av fremtidige inntjeningsmuligheter.

Som en antagonist til dette første kjennetegn finner vi det andre kjennetegn; en dyp fure lokalisert midt imellom øynene, like over neseroten, anteriort for summasjonssenteret. Dette er tannlegestudentens bekymringskløft, populært kalt frustrasjonsfuren. Her i dette punkt vil studenten samle alle sine store og små bekymringer som omhandler studiet; eksamen, PBL, praksis, obligatoriske kurs, mandag morgen, nachspiel på Paviljongen osv. osv. Jo flere bekymringer, jo dypere og mer synlig er furen. Ta en kikk på studentene fra femte semester og oppover, og du vil forstå hvor dyp en slik fure faktisk kan utvikle seg til å bli.

Ikke uventet er det en forbindelse mellom disse to sentra i SNS, og det er derfor viktig at det ene senteret ikke overstyrer det andre. Det viser seg imidlertid at for den jevne student er det oftest slik at frustrasjonsfuren langt på vei blir summasjonssenteret overlegen (og det sier egentlig ganske mye om hvilke bekymringer som lastes på studentenes smale skuldre), Det er derfor om å gjøre for den enkelte å finne stimuli utenfor bøkenes verden som kan være med å inhibere denne farlige utviklingen: man må søke etter en kilde til moro og spas, en scene for gjøgleri og spilloppmakeri, en arena der harmoni og velklang regjerer...kort sagt...*trommevirvel og trompetfanfare*... Odontoblæsten !!

Hvem er vi, hvor kommer vi fra, og hvor går vi? Tre viktige spørsmål filosofer har spurt seg selv om i flere år nå. Jeg tror til og med det er enda lenger siden at de begynte å spørre seg selv om dette. Til forskjell fra de store filosofer har vi i Odontoblæsten svar på disse spørsmålene. Vi er nemlig en gruppe tannlegestudenter med det felles at vi liker å spille. Dessuten liker vi å spille for andre, spesielt medstudenter, og presser oss dermed frem på de arrangementer der dette er mulig. Og umulig. Odontoblæsten er et tilbud til alle studenter ved fakultetet, men av en eller annen grunn stammer størstedelen av medlemsmassen fra de "ferske" kullene på preklinisk. Kanskje fordi menneskene her fremdeles innehar noen fattige illusjoner om studenterlivets bekymringsløse og festfylte dager, og enda ikke har latt seg knekke av boring og fylling og kronestøping eller hva i alle dager det er man driver med på der på klinikken i Geitmyrsveien.

Uansett er Geitmyrsveien 69 stedet vi øver, da vi her har blitt velsignet med et "eget" rom hvor det akkurat er plass til tre småvokste polakker, eventuelt de fleste instrumentene våre, noter og notestativ. Med andre ord har vi en god del utstyr, så la panikken slippe taket dersom du selv ikke har tilgang på instrument. Øvingshyppigheten varierer noe, men ligger i gjennomsnitt på minst to ganger i måneden. Til gjengjeld opererer vi ikke med fraværsprotokoll, ei heller med glemme- og pratekryss under øvelsen. Pause mellom spilleøktene var forøvrig lenge et ukjent begrep for Blæstenmedlemmer, men da en opportunistisk ytre høyre treblåsfraksjon fikk den geniale ide å ta med hjemmebakt kake til en Blæstenøvelse ble også dette innvilget. Man måtte jo ha pause for å kunne spise kaken, noe også den maktsyke Kapellmester måtte innse. Dette pausekuppet har startet en helt ny trend i Blæsten, og hver øvelse har nå innlagt kakepause.

Odontoblæsten byr på mer enn bare øvinger; man kan jo ikke bare ha det gøy - man må feste litt også:

• Hvert semester arrangeres SMASH, et arrangement for studentorkestre fra hele landet som alternerer mellom Oslo, Bergen, Trondheim og Kristiansand. Har du ikke vært med på det før, er det på tide å være med nå. Les mer om da Odontoblæsten dro på SMASH 2001.
  • Tradisjonell konsert avholdes hvert år i Geitmyrsveien under tannlegestudentenes 17. maifrokost med påfølgende tog til byen.
  • Prosjekter sammen med andre studentorkestre fra hovedstaden
  • Sommeravslutningsphæst med bespisning, bedrikning og jam session [se bilder]
  • Korpstur [Les og se bildene]
Med andre ord er det på tide å børste støv av støvtørkeren for så å kunne tørke støv av dine ferdigheter som korpsmusikant og studentorkestermedlem. Du trenger oss, vi trenger deg.

Vi spilles!

ODONTOBLÆSTEN VINNER PHÆSTEN! Odontoblæsten tar gjerne inn nye medlemmer.Ta kontakt på mail: odontoblaesten@odont.uio.no

Andre Studentorkestre

"Idrett og alkohol hører ikke sammen, begynn heller i korps"