Program for Norsk Geologisk Forening -
Osloavdelingen, høsten 2017

30. november (Julemøtet: foredrag og julebord):
Jørn H. Hurum
(Naturhistorisk museum, UiO):
"Krigsherrer, paver, forbudte bøker, impotens og den franske revolusjon - historien om den første mineralogien skrevet i renessansen".

JULEMØTET ER NÅ FULLTEGNET

Plakat JPG PDF. Sammendrag.

Sted: Fugro-kantinen, Karenslyst allé 2.
Foredraget starter kl 19:00 - dørene åpner kl 18:30
Julemat serveres etter foredraget.
Vi vil også ha "tombola" - loddsalg, med fine geologiske premier.
Egenandel: 300,- (betales ved ankomst, kontant eller via VIPPS)
Påmelding innen 23. november kl. 15 til h.a.nakrem@nhm.uio.no

NGFs medlemmer har fortrinnsrett, ikke-medlemmer havner på venteliste når julemøtet blir fulltegnet.

Tidligere møter:

2. November: Steinar Kleppe (Nordic Mining): Burde Norge føle et ansvar for å produsere mineraler - og hvor enkelt er det egentlig? (Gruvedrift Engebøfjellet). Sammendrag.

Torsdag 12. oktober. Lis Allaart, PhD stipendiat UiT: "Isbredetektiven på Svalbard"Lis Allaart er PhD-stipendiat innen glasialgeologi ved Universitetet i Tromsø. Hun vant årets formidlingskonkurranse i regi av geoforskning.no, med sitt bidrag som Isbredetektiv. Et bidrag basert på masteroppgaven ved NTNU/UNIS som hun avsluttet i 2016.

Sted: Realfagsbiblioteket (Vilhelm Bjerknes' hus, Blindern), kl 17. Sammendrag.

Søndag 10. september
NGF Oslo har også den glede av å kunne invitere til geologisk båttur på Indre Oslofjord. Takk til Morten Bergan som nok en gang stiller som geologisk guide på turen! Dette er en flott mulighet til å lære mer om det berømte Oslofeltet fra fjorden. Et arrangement for hele familien. Gratis.

Lørdag 9. september
Geologiens Dag arrangeres denne gangen i Botanisk hage på Tøyen. Temaet i år er "Geologi for Framtida", med et mål om å formidle geologi til barn og unge. Sammen med lidenskapelige geologer skapes en arena for nysgjerrighet, undring, fremtidstanker og geologiformidling. Et arrangement for hele familien.
Varighet: kl 11-15.

***

Dersom ikke annet er spesifisert så avholdes møtene på Institutt for geofag (Blindern), Auditorium 1, og starter kl. 19:00

Hvordan finne fram til Blindern, kart:

NPF har i tillegg egne møter der NGFs medlemmer kan delta,
les mer på deres internettsider: http://www.npf.no/

Vi har også et samarbeide med Society of petroleum engineers (SPE) -
les mer på deres nettsider: http://oslo.spe.org/

Samt AAPG http://www.aapg.org/regions/european.cfm

Naturhistorisk museum (Geologisk museum, Tøyen) har en rekke søndagskåserier, familiearrangement og utflukter med geologisk vinkling,
se å museets fullstendige arrangementskalender:

Les også : http://www.geologi.no/