Program for Norsk Geologisk Forening -
Osloavdelingen, høsten 2017

Torsdag 12. oktober. Lis Allaart, PhD stipendiat UiT: "Isbredetektiven på Svalbard"Lis Allaart er PhD-stipendiat innen glasialgeologi ved Universitetet i Tromsø. Hun vant årets formidlingskonkurranse i regi av geoforskning.no, med sitt bidrag som Isbredetektiv. Et bidrag basert på masteroppgaven ved NTNU/UNIS som hun avsluttet i 2016.

Sted: Realfagsbiblioteket (Vilhelm Bjerknes' hus, Blindern), kl 17. Sammendrag. Plakat JPG, PDF.

Søndag 10. september
NGF Oslo har også den glede av å kunne invitere til geologisk båttur på Indre Oslofjord. Takk til Morten Bergan som nok en gang stiller som geologisk guide på turen! Dette er en flott mulighet til å lære mer om det berømte Oslofeltet fra fjorden. Et arrangement for hele familien. Gratis.

Lørdag 9. september
Geologiens Dag arrangeres denne gangen i Botanisk hage på Tøyen. Temaet i år er "Geologi for Framtida", med et mål om å formidle geologi til barn og unge. Sammen med lidenskapelige geologer skapes en arena for nysgjerrighet, undring, fremtidstanker og geologiformidling. Et arrangement for hele familien.
Varighet: kl 11-15.

Høstens videre møter

2. November: Steinar Kleppe (Nordic Mining): Gruvedrift Engebøfjellet

30. november (Julemøtet): Jørn H. Hurum (Naturhistorisk museum, UiO): "Krigsherrer, paver, forbudte bøker, impotens og den franske revolusjon - historien om den første mineralogien skrevet i renessansen". Påmelding, samt nøyaktig tid og sted annonseres senere.

Dersom ikke annet er spesifisert så avholdes møtene på Institutt for geofag (Blindern), Auditorium 1, og starter kl. 19:00

Hvordan finne fram til Blindern, kart:

NPF har i tillegg egne møter der NGFs medlemmer kan delta,
les mer på deres internettsider: http://www.npf.no/

Vi har også et samarbeide med Society of petroleum engineers (SPE) -
les mer på deres nettsider: http://oslo.spe.org/

Samt AAPG http://www.aapg.org/regions/european.cfm

Naturhistorisk museum (Geologisk museum, Tøyen) har en rekke søndagskåserier, familiearrangement og utflukter med geologisk vinkling,
se å museets fullstendige arrangementskalender:

Les også : http://www.geologi.no/

Oppdatert: 22.08.2017

Lokal webmaster: Hans Arne Nakrem, epost: