Blindern

Hvordan stort er egentlig Blindern? Hvilke bygg hører til, og viktigst av alt - hva må jeg forholde meg til som MENA-student?

Hvis du kommer rett fra VGS og er vant med ett bygg og et par klasserom å forholde deg til kan første møte med Blindern virke litt overveldende, men fortvil ikke! For det første; kjøp deg en kaffe og bare gå litt rundt så får du fort oversikt over hvor alt er. For det andre (og kanskje viktigst); Som MENA-student forholder du deg hovedsakelig til tre områder, i hvert fall de første semestrene. Disse er Fysikk- og kjemibygningen (nede til venstre på kartet) og området rundt den plassen som er plassert midt i kartet, kalt Fredrikkeplassen.

Fysikk- og kjemibygningen

Hvis du nå tenker "Har MENA noe med fysikk og kjemi å gjøre?" bør du ta en litt grundigere titt her.

I fysikk- og kjemibygningene vil du ha noen forelesninger, men viktigst av alt - Blinderns beste sosialrom! I andre etasje i kjemibygningen har MENA- og kjemistudenter tilgang på lesesalplasser, datarom, grupperom og selve sosialrommet. På sosialrommet finnes en kaffetrakter, pizzaovn, toastjern, vannkoker, kjøleskap, fryser og en sofa. Med andre ord det eneste som manglet for at den dedikerte studenten faktisk kan bo på kjemisk. For alle passe dedikerte studenter er det et ypperlig sted for nødvendige pauser. Og påfyll av kaffe. Masse kaffe.

Fredrikkeplassen

Rundt Fredrikkeplassen finner du flere viktige bygninger. På høyre side av plassen finner du Sophus Lies auditorium og Vilhelm Bjerknes' hus. På Sophus Lie vil du ha en del forelesninger, blant annet matte. I kjelleren på Vilhelm Bjerknes' hus holder Realistforeningen til. Der er det pub med quiz på fredager og kafe med baffel (nei, det er ikke en skrivefeil) og kaffe. Et must i en tung studiedag.

På venstre side har du Fredrikkebygningen. Her finner du blant annet matbutikk, kafe, kantine og treningsstudio.

Av Erlend Hall
Publisert 13. jan. 2016 11:19 - Sist endret 13. jan. 2016 11:19