Sangglede ved Universitetet i Oslo

Den norske Studentersangforening

Gjester: Stavanger Studentsangforening

konferansier: Ellen Neverdal
Akademisk korforening er Universitetet  i Oslos blandede kor med 60 sangere. Repertoaret favner vidt fra store oratorier med orkester til a cappella folkemusikk, viser, madrigaler og negro spirituals. Koret ble stiftet i 1930 og har neste år 75 års jubileum. Gjermund Bjøklund overtok som korets musikalske leder i januar i år.

Gjermund Bjørklund er 42 år og arbeider som kantor i Skedsmo kirke. Han har sin utdannelse fra Norges Musikkhøgskole med Stefan Sköld og Grete Pedersen som lærere. Gjermund Bjørklund har lang erfaring som dirigent for kor og orkester.

( I tillegg underviser han på musikklinjen på Lillestrøm videregående skole.  )

Kvindelige Studenters Sangforening er det offisielle kvinnekoret ved Universitetet i Oslo som neste år feirer 110-årsjubileum. Koret består av 60 unge studiner og tidligere studenter. Koret opptrer ved rektorinnsettelser, doktorpromosjoner, årsfester og andre tilstelninger ved Universitetet. De synger alt fra klassiske korverk, folketoner og pop- og jazzlåter.

Koret dirigeres av Anne Karin Sundal. Hun har korledelse hovedfag fra Norges Musikkhøgskole og har mottatt flere utmerkelser og stipender. Våren 2000 ledet hun Trondhjems Kvinnelige Studentersangforening fram til 1. plass i kvinnekorklassen i The International Choir Competition i Italia. Hun ble selv tildelt en spesialopprettet pris for fremragende korledelse. Samme år mottok hun også Norges Korforbunds stipend for unge dirigenter.

Sangselskabet Guldbergs Akademiske Kor er et rent mannskor som har deltatt i konkurranser og utgitt egne CD-er. Siden starten i 1916 har akademiske replikker, punsj og høy sigarføring vært viktige ingredienser i tillegg til de musikalske tolkningene.

Margrethe Ek-Stenmo har dirigert koret de siste åtte årene. Hun er utdannet ved

Barratt Dues Musikkinstitutt, Østlandske Musikkonservatorium og har hovedfag i korledelse ved Norges Musikkhøgskole.
Schola Cantorum ble grunnlagt av Knut Nystedt i 1964 som et kammerkor for musikkstudentene ved Universitetet i Oslo. Av korets 33 medlemmer studerer mange ved Institutt for musikk og teater.  Foruten et tradisjonelt europeisk klassisk-romantisk standardrepertoar har koret spesialisert seg på nyere norsk sakral musikk. Koret er neste år invitert til å delta på Oslo Internasjonale Kirkemusikkfestival.

Tone Bianca Dahl har vært korets dirigent siden 2002. Hun er utdannet pianist og sanger ved konservatoriet i Stavanger og har studert hørelære og kordireksjon ved

Kodaly-instituttet i Ungarn. Hun avla diplomeksamen ved Norges Musikkhøgskole i 1991, der hun nå underviser i dirigering, formidling og kordidaktikk.

Den norske Studentersangforening er Norges eldste kor og det offisielle mannskoret ved Universitetet i Oslo. Koret vant en internasjonal korkonkurranse i Helsingborg i mai. Koret holder jevnlig konserter, deriblant Mannshowinistisk Aften  og 17 mai konserten på Aulatrappen som blir direktesendt i NRK P2. Koret har eget festlokale med bar på Majorstua.

Thomas Caplin har vært korets dirigent og kunstnerisk leder siden 2002. Caplin har hatt en omfattende karriere som dirigent av både kor og orkester og har siden sin debut i 1984 også vært konkurransedommer i Norge og Norden.

Stavanger Studentsangforening er kveldens gjester. Koret er kveldens yngste kor og ble først stiftet i 1993. Koret ser frem til å få sitt eget universitet. Koret blir dirigert av Oddgeir Kjetilstad.

Akademisk Korforening

Mendelssohn                          Frolochet fra op. 79