Fengselsrett

Illus. Eila Rishovd

Mange fanger kjenner ikke sine rettigheter, og sosialarbeidere og kontaktbetjenter i fengslene mangler ofte kapasitet til å hjelpe med de problemene som oppstår. Typiske fengselssaker vi jobber med er søknader om prøveløslatelser, permisjon, fremstilling, overføring til annen anstalt og klage over refselser.

Nedenfor finner du brosjyrene vi vanligvis arbeider utifra. Fengselsgruppa har også utgitt en fangehåndbok som befinner seg på alle fengslene. Den informerer om fangers rettigheter og brukes mye av både fanger og ansatte i fengslene. I tillegg har vi flere artikler fra festskriftet publisert i anledning av Jussbuss sitt 50-årsjubileum som omhandler fengselsrett.

Vi har ukentlige saksmottak i de store fengslene på Østlandet, og fanger som sitter i andre fengsler enn disse, kontakter oss per brev eller telefon. Fanger og pårørende kan kontakte Jussbuss alle hverdager mellom 10:00 og 15:00.