print logo

- Han ansatte folk som ikke kunne norsk og var lette å utnytte

Ahmed Adams sjef forsvant etter at han begynte å få spørsmål om lønna.

(Dagbladet.no): - Etter at jeg hadde jobbet der i ni-ti dager, spurte jeg noen av de andre om hvor mye de fikk i lønn, sier Ahmed Adam Wasuge til Dagbladet.no.

KONTRAKTEN: Denne kontrakten skrev Wasuge under da han startet i selskapet.

KONTRAKTEN: Denne kontrakten skrev Wasuge under da han startet i selskapet.
Faksimile

TIMELISTE: 
Ahmed Adam Wasuges har ikke fått lønn.

TIMELISTE: Ahmed Adam Wasuges har ikke fått lønn.
Faksimile



- Da fikk jeg beskjed om at de ikke hadde fått lønn i løpet av de to-tre månedene de hadde jobbet der, fortsetter han.

6. august i år begynte Ahmed Adam Wasuge i et maler- og vedlikeholdsselskap i Asker. Selskapet er nå nedlagt. Og den tidligere sjefen hans blir krevd for omtrent 320 000 kroner av åtte tidligere ansatte.

- Jeg kjente en som jobbet der. Han sa at de trengte folk og at sjefen hadde bedt dem om å høre med folk de kjente, sier han.

Og han fikk jobben, uten så mange spørsmål. Flere av de andre han jobbet med, hadde fått jobben via NAV i Follo.


Snakket dårlig norsk
Ahmed Adam er norsk statsborger. Han jobbet blant annet sammen med fire somaliere, en tsjekker og en tsjetsjener, og de andre snakket ikke spesielt godt norsk. Da Ahmed Adam begynte å spørre rundt, viste deg seg at ingen av dem hadde fått den lønna de hadde krav på.

- Det virker som han prøvde å ansette folk som ikke kunne norsk og som var lette å utnytte. Noen av de andre trodde til og med at det var NAV som skulle betale lønna og ikke selskapet, sier han.

Ahmed Adam tok spørsmålet opp med sjefen. Men svaret han fikk var unnvikende. Og etterpå ble det umulig for Ahmed Adam å komme i kontakt med ham.

- Etter hvert pleide han bare å ringe en av de andre. Stort sett sa han bare «bli fort ferdig». Etter hvert sjekket han ikke engang om vi var på jobb, sier han.


Måtte bare gi opp
Ahmed Adam og de andre fortsatte å jobbe i selskapet. De spurte flere ganger om de ikke skulle få lønna de hadde krav på

- Hver gang sa han bare «det kommer om to-tre dager».

De ansatte ventet og forsøkte å purre på sjefen igjen. Men ingenting skjedde. Til slutt ga de bare opp.

Etter at de sluttet i jobben, kontaktet flere av arbeiderne Juss-Buss, ett av Oslos rettshjelptilbud.


Nektet å svare
Juss-Buss har forsøkt å få ta i arbeidsgiver og har sendt inn krav på vegne av klientene. Men de har ikke fått tak i ham i det hele tatt.

- Vi har ringt alle numrene han var oppført med, uten at han svarte på noen av dem. Og vi har sendt rekommandert brev, men det fikk vi i retur der det sto «nektet mottatt», sier Andreas G. R. Moen, medarbeider i Juss-Buss.

Juss-Buss har videresendte saken til et advokatkontor som pro bono, altså gratis, har sendt kravene til eieren.

- Vi har sendt kravene. Etter en ny bestemmelse i tvangsfullbyrdelsesloven, kan Namsmannen direkte ta beslag i private eiendeler, hvis han ikke har noen innsigelser mot kravet, sier Moen.

- Hvis han har noen innsigelser, går saken til forliksrådet i stedet. Hvis det ikke er noe å ta beslag i det hele tatt, håper vi at de kan få igjen noe over lønnsgarantifondet, sier Juss-Buss-medarbeideren.


- Var fortvilte
Inkludert lønn, overtidsgodtgjørelse, kjøregodtgjørelse og forsinkelsesrenter er kravet mot den tidligere arbeidsgiveren på omtrent 320 000 kroner.

- De fleste arbeiderne var fortvilte da de kom til oss. De var mennesker i en litt vanskelig situasjon som var glade for å ha fått denne jobben. Noen av dem fikk også den første lønnen, så de hadde god grunn til å tro at de skulle få mer lønn, sier Moen.

Juss-Buss opplever ofte at arbeidstakere som ikke snakker god norsk blir lurt.

- De som ikke kan norsk, kjenner ofte ikke til rettighetene sine. De som oftest havner i situasjoner der de blir utnyttet, er mennesker som har problemer med språket. Vi har sett andre tilfeller der det virker som om arbeidsgiverne bevisst utnytter det, sier Moen.

En av de tidligere ansatte har krav mot arbeidsgiveren på 80 580 kroner.


NAV kuttet samarbeidet
Selskapet ble slettet fra enhetsregisteret 5. desember i fjor. Mannen som eide selskapet har ikke registrert noe nytt selskap.

NAV bekrefter overfor Dagbladet.no at de kuttet samarbeidet med selskapet.

- Arbeidsgiveren meldte inn oppdrag til oss og vi skaffet flere personer til ham. Men så fikk vi beskjed om at de ikke hadde fått lønn. Derfor tilviste vi ikke flere personer dit og hjalp heller flere av dem med andre jobber, sier Ulf Johannesen, distriktsarbeidssjef for NAV Follo arbeid, til Dagbladet.no.

I tiden de jobbet, startet arbeiderne dagen klokka sju om morgenen.

- Flere av de andre jobbet to-tre timer overtid hver dag. De fleste av de andre hadde vært uten jobb og hadde lyst til å tjene mest mulig. De hadde familie. De trengte pengene, sier Ahmed Adam Wasuge.






- De har utestående lønn

Dagbladet.no har forsøkt å komme i kontakt med den tidligere eieren av maler- og vedlikeholdsselskapet. Han har ikke svart da vi har ringt. Vi sendte ham derfor en e-post og lurte på om det var et nummer vi kunne nå ham på for å spørre ham noen spørsmål.

Da fikk vi følgende svar: «Svarer IKKE på spørsmål!».

Dagbladet.no sendte likevel en rekke spørsmål. Etter en purring, svarte han.

- Jeg vet godt at flere har utestående lønn hos meg. Og det er ikke en ønskesituasjon, skriver han blant annet i e-posten.

- Jeg avsluttet virksomheten da jeg ikke hadde råd til å drive det lenger. Blant annet på grunn av flere manglende oppgjør for utførte oppdrag, skriver han.


- Ikke utnyttet noen
Asker-mannen mener kravet fra arbeiderne, som blant annet inkluderer lønn, overtidsgodtgjørelse, kjøregodtgjørelse og forsinkelsesrenter, er altfor høyt.

- Jeg syntes det er godt gjort av de åtte å påstå at jeg skylder dem over 300 000 kroner i lønn, da inntekten fra oppdragene var 200 000 kroner, skriver han.

Han tilbakeviser at han har utnyttet noen av arbeiderne.

- Jeg ansatte aldri noen i den hensikt å utnytte dem, skriver han.

- Jeg startet firmaet fordi det er den type arbeid jeg elsker å drive med. Da jeg startet det, hadde jeg ikke noen umiddelbare planer om å ansette folk før firmaet var oppe og gikk i pluss, skriver han videre.

I e-posten skriver mannen at han kontaktet NAV Follo og NAV Bærum og spurte dem om han kunne få noen arbeidere på utplassering

- Men det hadde ingen av NAV-kontorene. De sa at jeg kunne ansette folk i stedet, noe jeg ikke ville i første omgang siden firmaet var helt nyoppstartet og jeg ikke hadde kapital til å ha flere ansatte.

Mannen beskriver hvordan han satt inn annonser i noen lokalaviser etter at han startet selskapet.

- Det var det stor respons på. Ja, så stor at jeg skjønte at jeg ikke ville klare å gjøre alt alene. Og det ble starten på slutten for mitt firma, skriver han.


- Mistet flere oppdrag
Han skriver at fem av de ansatte i selskapet kom fra NAV. Han skriver også at han sjekket om arbeiderne var på jobb.

- Selv om jeg kunne ha flere prosjekt pågående samtidig, sjekket jeg om de var på jobb og om jobben ble utført slik den skulle. Jeg sjekket både ved fysisk oppmøte fysisk og ved telefonsamtaler med oppdragsgiver og arbeidstakere, skriver han.

Han mener han mistet oppdrag på grunn av enkelte av de ansatte.

- Jeg mistet flere av mine oppdrag på grunn av oppførsel og utførelse av arbeidet som ble gjort av flere av dem som jobbet for meg, skriver han.

Mannen mener at noen av arbeiderne stjal utstyr fra ham og han har følt seg plaget av enkelte av arbeiderne som har henvendt seg til ham.

By Sindre Granly Meldalen
Published Oct. 21, 2013 3:27 PM