Vanlige spørsmål

Er Jussbuss gratis?

Ja, hjelp fra Jussbuss er gratis. Gebyrer til offentlige tvisteløsningsorganer og liknende må du betale selv.

Hvem kan benytte seg av Jussbuss?
Alle kan benytte seg av Jussbuss. Vi gir råd og hjelp i saker om våre arbeidsområder: husleie, gjeld, arbeidsrett, sosialsaker, trygderett, innvandring og fengselsrett. Hvis saken din faller utenfor disse områdene kan vi hjelpe til med å finne andre som kan bistå deg. Dersom vi har stor pågang prioriterer vi personer som ikke har mulighet til å betale for adokathjelp.

Hvorfor tar dere ikke saker angående (...)?

Vi har valgt å spesialisere oss på områder hvor det er stort behov for rettshjelp, og hvor det er vanskelig å få hjelp andre steder. Ved å spesialisere oss sikrer vi at vi gir gode og forsvarlige råd.

Kan dere anbefale en god advokat?

Vi kan ikke anbefale advokater. Du finner en oversikt over advokater på www.advokatenhjelperdeg.no.

Hvorfor svarer dere bare på nye henvendelser mandager og tirsdager?

Vi har ikke kapasitet til å ta inn nye saker hver dag. Dette er fordi vi kvalitetssikrer sakene gjennom en omfattende gruppekontroll, som tar en del tid. Innsatte i fengsel kan likevel kontakte oss hver dag.

Hvorfor tar dere ikke imot nye saker på e-post?

Vi ønsker ikke sensitiv informasjon på e-post av hensyn til våre klienters personvern. Derfor har vi et sikkert elektronisk nettskjema, hvor du kan sende inn informasjon om saken din. Trykk her for å sende inn en ny sak.

Er det lange køer på telefon når det er saksmottak?

Ventetiden er som regel ikke lengre enn en halvtime. Dersom du ringer inn kan du legge igjen navn og telefonnummer, slik at en saksbehandler kan ringe deg opp når en er ledig.

Publisert 15. mars 2011 10:47 - Sist endret 2. aug. 2022 16:25