Brudd i forhandlingene i staten

Kl 16.40 onsdag 30. april ble det brudd i forhandlingene mellom staten og hovedsammenslutningene i staten - drøyt sju timer før forhandlingsfristen gikk ut.

"Vårt hovedkrav er en reduksjon i lønnsgapet til industrien. Statens tilbud ville øke lønnsforskjellene. Tilbudet er dramatisk dårlig og oppfattes ikke som noe annet enn en søknad om brudd. Den innvilges", sier forhandlingsleder Sigrid Lem fra Unio stat.

Sigrid Lem, forhandlingsleder i Unio stat

Det ble i dag brudd i lønnsoppgjøret i staten. Dermed havner det på bordet til riksmekleren.
– Staten har verken vist forhandlingsvilje eller visjoner i lønnspolitikken, sier Sigrid Lem videre.

Unio krever et lønnsoppgjør i staten på totalt 3,8 prosent for å ta igjen fjorårets etterslep til industrien.
– Det er et moderat krav og handler egentlig bare om at de ansatte i staten skal få det samme som industrien fikk, pluss de pengene staten skylder fra oppgjøret i fjor. Statens tilbud kom seint, og når det først kom hadde det verken en innretning eller ramme som imøtekom kravene fra utdanningsgruppene, sier Lem.

Emneord: Tariffoppgjør, Forskerforbundet, Unio, brudd
Publisert 30. apr. 2014 17:05 - Sist endret 19. aug. 2015 09:15