Guidekurs våren 2018

Er du glad i Botanisk hage? Vil du dele din glede med andre?Etterspørselen etter omvisninger i Botanisk (både på norsk og engelsk) er økende. Vi trenger derfor flere guider, og våren 2018 arrangerer vi et kurs for nye guider. Kurset er et samarbeid mellom Botanisk hage/Naturhistorisk museum og Botanisk hages Venner.

Foto: Dag Inge Danielsen

Sommersesongen 2018 vil vi ha gratis omvisning uten påmelding hver søndag i mai, juni, juli og august. Vi tilbyr omvisninger på engelsk i juli og august. I tillegg tar vi imot bestilling på omvisninger fra private grupper, foreninger og virksomheter når som helst i hagens åpningstid.

HVA ER MÅLET MED KURSET?

Målet med kurset er å styrke vår entusiastiske guidegruppe og få inn flere personer som kan gi hagens besøkende en minneverdig opplevelse.

HVEM ER KURSET FOR?

Kvalifikasjonene du trenger er at du er glad i Botanisk hage, at du liker å formidle og at du gjerne vil dele din entusiasme for hagen og det som vokser der. Du må være medlem av Botanisk hages Venner. Er du det ikke fra før, melder du deg inn før kursstart. Medlemskontingenten er bare 200 kroner.

NÅR OG HVOR?

Planlagt kursstart er tirsdag 6. februar, med siste kurskveld tirsdag 24. april – til sammen 9 kvelder a 2 timer.   Kurset holdes på Naturhistorisk museum på Tøyen, de første seks kurskveldene på Lids hus (Botanisk museum) og de siste to eller tre ute i Botanisk hage.

HVOR MYE KOSTER DET?

Det er gratis!

HVA INNEHOLDER KURSET?

Vi gir en innføring i de viktigste temaene du trenger å kjenne til. Vi tar blant annet for oss hagens inndeling og organisering, de viktigste anleggene, hagens historie, naturmangfold og økologi, noen av trærne og plantene som vokser her.
Kursarrangørene og foreleserne er enten ansatt ved Botanisk hage, Naturhistorisk museum, eller eksterne ressurspersoner.
Etter endt kurs vil du få jevnlig oppfølging, og vi arrangerer samlinger for guidene vår og høst.

HVA FORPLIKTER DU DEG TIL?

Som ferdigutdannet guide er det opp til deg når og hvor ofte du vil påta deg en omvisning. Guidetjenesten er et samarbeid mellom Botanisk hages Venner og Naturhistorisk museum.  Som guide representerer du venneforeningen. Omvisningene er frivillig, ikke-betalt arbeid, men du får en viss kompensasjon for dine utgifter.

HVORDAN MELDER JEG MEG PÅ?

Påmeldingsfrist er 10. januar 2018.

Ta kontakt med Anne Finnanger på nhm-guiding@nhm.uio.no

Publisert 22. nov. 2017 14:53 - Sist endret 20. des. 2017 22:43