Medlemsmøte 15. oktober 2013.

Vi har vært så heldige å få Stephen Barstow som foredragsholder til vårt medlemsmøte i høst.  Han vil snakke om spiselige planter.  Stephen Barstow har over 2000 spiselige vekster i hagen sin. I 2012 mottok han plantearvprisen.  Foredraget er på norsk og  holdes på Tøyen hovedgård  kl. 18.00.

Foto: Trine Nervum

Verden rundt med planter som smaker!

Hagebruksseminar med Stephen Barstow; mannen som dyrker 500 grønnsaker i egen hage.

Foredraget vil primært handle om flerårige grønnsaker, deriblant flere historiske norske grønnsaker, og kjente stauder som kan brukes i matlaging, f.eks Hosta og Daglilje. Det er lagt opp som en tur verden rundt fra Norge, gjennom Europa og Middelhavslandene, gjennom Asia, Himalaya, Sibir, Øst Asia, Sør og Nord Amerika hvor oftest plantene var i utgangspunkt viltvoksende nyttevekster som etterhvert ble domestisert. Vi skal høre historiene bak plantene og hvordan de ble brukt i hjemlandet samt erfaringer fra dyrking i Trøndelag….

For 30 år siden var økologisk dyrking inne blant unge grønnsaksdyrkere. I dag er det en ny grønn bølge på gang blant ungdommene og det er Permakultur tankegangen som er inspirasjonen. Flerårige grønnsaker eller permagrønnsaker er et viktig element i dette….

Foredraget kommer som bok i Storbritannia høsten 2013  "Around The World in 80 Plants" eller se  Permanent Publications.

Stephen jobber primært med havet (havbølger) med har de siste årene også jobbet med haven (prosjekter for Norsk Genressurssenteret innenfor innsamling av gamle norske flerårige grønnsaker og urter)! Stephen har ledet Planteklubben for Grønnsaker siden starten i 2006 og vant Plantearvenprisen 2012.

Allium cernuum eller Prairieløk var viktig Indianer mat og en av de fineste prydsakene (= pryd grønnsaker); bynavnet Chicago kommer av den Indiske navn for denne planten!

Hosta sushi laget i Malvik.

Publisert 22. mars 2013 13:24 - Sist endret 23. nov. 2016 23:00