Vikingdagen

Det var sol og mange mennesker i Vikinghagen da Naturhistorisk museum arrangerte Vikingdag 30.august.

Vikinghesten laget i pil av Tom Hare.

Foto: Trine Nervum

De naturhistoriske sidene ved den skandinaviske kulturarven var tema for dagen, og vi fikk lære om noen av de planter, dyr og steiner som var viktige i vikingenes hverdag.

Foto: Thor-Inge Larsen

Naturprodukter og hva de ble brukt til.
Foto: Thor-Inge Larsen

Vi fikk oppleve livet i vikingtiden gjennom mennesker i vikinginspirerte drakter, matlaging, plantefarging av klær, demonstrasjon av kvernstein, klebersteinsdemonstrasjon, medisinplanter og arkeologiske sandkasser.

Vikinger i arbeid.

Foto: Thor-Inge Larsen

Mange ville få med seg demonstrasjonene.

Farging av garn.

Foto: Trine Nervum

Venneforeningen hadde også stand, og der kunne man smake på blant annet "vikingknekkebrød", rognebærgele og kvannsyltetøy.

Mange nysgjerrige besøkende var innom de forskjellige demonstrasjonene, og hos Botanisk hages venners stand. Hos oss kunne man smake på vikinginspirert mat hjemmelaget av medlemmer fra foreningen, og samtidig slå av en hyggelig prat. Det var mange nye medlemmer som meldte seg inn hos oss på stand denne dagen.

Hold av 28.august 2016, da blir det vikingdag igjen.

Publisert 1. des. 2015 15:25 - Sist endret 10. feb. 2016 20:36