Medlemsmøtet 2015

Tirsdag 13.oktober var det medlemsmøte i Tøyen hovedgård for Botanisk hages venner, og ca. 40 medlemmer var møtt opp for å få med seg foredrag og hyggelig samvær.

Polarsoleie (Foto: Trine Nervum)

Kvelden ble åpnet av venneforeningens styreleder, Bodil Andersgaard, etterfulgt av valgkomiteens oppfordring til medlemmene om å melde seg til verv i styret.

Botanisk hages venner har i år bidratt til to studieturer, og denne kvelden fikk vi foredrag med flotte bilder fra hver reise. Vi lærte litt om hvordan botanikerne jobber når de er ute i felt, høsting av frø og levende planter, og hva de selv lærer av turene. Blant annet fikk vi høre om hvordan planter utnytter de ressursene de har tilgjengelig, og tilpasser seg miljøet de lever i. Som for eksempel heliotropisme, planter som snur seg etter solen.

Det første foredraget fikk vi av Finn Ervik, som fortalte om en hektisk tur til Svalbard med båttur og storslått natur. Vi fikk se mange fine bilder av forskjellige blomster de hadde funnet og plukket med seg frø fra.

Finn Ervik viser oss hvor på Svalbard ekspedisjonen gikk, og hvor de aktuelle plantene ble funnet. (Foto: Trine Nervum)

Det ble tid til en pause med kaffe, te, og styret hadde bakt kaker. Deretter fortalte Anneleen Kool og Nils Ifver Skinnarland om nok en hektisk tur, denne til Romania, med utfordrende fjelltur og vakker natur. Vi fikk se en flott bildeserie med planter og botanikere i arbeid, og de hadde med seg litt av det innsamlede materialet som vi fikk se på.

Nils Ifver Skinnarland og Anneleen Kool viser oss bilder av planter fra Romania. (Foto: Trine Nervum)

Vi i styret i Botanisk hages venner vil takke alle som møtte opp på medlemsmøtet for en hyggelig kveld, og vi retter en stor takk til de ansatte i hagen for de fine foredragene.

Publisert 5. nov. 2015 00:39