Arbeids- og læringsmiljødagen 2009

Spinning med Mark Chapman

Arbeids- og læringsmiljødagen 2009

Spinning 2 (relativt høy intensitet og høyt tempo)

Arbeids- og læringsmiljødagen 2009

 Da vet vel de fleste av dere at jeg holder en spinn 3 time for enhver som vil være  fra kl. 12.30 til 13.45. 1 time og 15 min. Så lang time er en spinn 3 time, men de som ut fra programmet venter en spinn 2 kan jo roe ned etter 45 min eller ta det rolig i del 2 som er en intervall økt. Det er denne økta som skiller spinn 3 fra spinn 2.

Jeg har laget et nytt program for anledningen og håper det funker bra. Musikken er med Boomtown rats, Susanne Vega, Dalbello, Frank Zappa, Eurythmics. Leonard Cohen, Stones, Janis Joplin, Beatles, Deep Purple, Joan Armatrading, M People mmm.

Målsetningen med denne dagen er å vise studenter å ansatte de tilbud som er og kanskje få enda flere med i Bedriftsidrettslaget/universitetsidretten og for spinningtimen: å få med enda flere i sykkelgruppa. Inviter derfor med kolleger og studenter! (I fjor hadde jeg to timer med 1 deltager på hver time, det var jo helt greit (personlig trening), men det er hyggelig om det kommer en del fra gruppa med følge i år!

Dere kan eventuelt bruke denne beskrivelsen (+ ev. info om musikken, om dere tror det hjelper!) ved mobiliseringen:

Spinning er sykling i sal til god musikk. Syklene står fast, så en trenger ikke å kunne sykle. Musikken gjør treningen til en lek og inspirerer til innsats. Selv om dette er en lang time kan alle delta, også de som ikke har prøvd spinning før. I spinning  varierer vi treningen ved å sitte og stå på sykelen, ulike fart på tråkkingen og ikke minst den motstand en tråkker mot. Det siste regulerer du helt selv og er den viktigste årsaken til at folk med helt forskjellig treningsgrunnlag kan være med på samme time. Er du ny på spinning eller usikker på formen: La det være lite motstand til langt ut i timen, og blir du for sliten, bli sittende, men nesten uten motstand resten av timen. Du behøver aldri tråkke fortere enn det som er behagelig for deg og synes du det er vanskelig å stå og sykle er det bare å hoppe over det noen eller alle gangene. Dermed har du tilpasset timen til din form og fått god trening tilpasset deg.

En spinn 3 time består av oppvarming (ca. 10 min) første del (15-20 min) der en orøver å trene på et jevnt nivå tilpasset din form, intervall del (del 2) (15 minutter) der en prøver å gi alt i drag av ulik lengde (30 sekunder til 2 min) og deretter slapper helt av like lenge. Slik får en testet formen og trent hjertet litt ekstra, så til slutt del 3 som er akkurat som del 1 (men ikke samme musikken osv.) og så roes det ned og tøyes ca. 10-15 min.

Er du i god form, garanterer jeg 75 minutter topp trening og at du kommer til å ta deg skikkelig ut!

Mvh

Mark
 

Publisert 29. okt. 2009 07:46 - Sist endret 30. okt. 2009 09:38