Skinnelangs

Følg Erlend til fots langs Gamle Drammenbanen mellom Spikkestad og Lierbyen på årets skidag. I gamle Lier stasjon vil det bli servert pizza og holdt foredrag om den nedlagte sidelinjen Lierbanen. Det blir busstransport tilbake til Oslo etter omvisningen. Oppmøte kl. 08.30 på Oslo S.

Bildet er fra en tur langs den aktuelle strekningen.

[For English, please scroll down]

Denne dagen vil Erlend Garåsen ved USIT ta dere med på tur langs traséen til Gamle Drammenbanen mellom Spikkestad og Lierbyen. Erlend gikk denne turen i august 2013 i forbindelse med hans Skinnelangs-prosjekt. Målet til Erlend er å følge samtlige operative og nedlagte jernbanelinjer i Norge til fots på turstier for å fremme jernbanehistorie og fotturisme.

Dette er et tilbud for de som ønsker å gå til fots i stedet for å gå på ski.

Prosjektet har fått mye medieomtale på TV, radio og i aviser. NRK lagde en reportasje som ble sendt første gang på Norge Rundt i oktober 2014 og i reprise november 2015.

Skinnelangs 18. februar 2016

Det blir felles togavgang fra Oslo S kl. 08.41 til Spikkestad. Vi møtes alle samlet kl. 08.30 på Oslo S i avgangshallen nær billettautomatene. Toget er fremme i Spikkestad kl. 09.33.

Vi fortsetter i jernbanetraséen til Gamle Drammenbanen mot Lierbyen. Før Lieråsen tunnel åpnet i 1973, gikk Drammenbanen via Spikkestad og Lierbyen. Denne delen er i dag nedlagt og omgjort til turvei og går i et vakkert landskap med flott utsikt til Drammensfjorden. To jernbanetunneler ligger langs løypa, men vi kan kun gå igjennom den korteste som er 36 meter lang. Vi går derfor litt utenfor traséen de første to kilometerne.

Turen er litt under en mil lang og går gradvis nedover i terrenget. Vi tar en kort pause på Gullhaug holdeplass hvor det går an å sette seg ned på den gamle perrongen som fortsatt står i dag. Siden det fortsatt kan være snø i området, kan deler av traséen være omgjort til skiløype. Lier kommune kommer til å brøyte traséen for oss i tilfelle snøfall.

Den gamle Lier stasjon i Lierbyen blir turens endestopp. Stasjonen ble nedlagt i 1973 når Lieråsen tunnel åpnet. Herfra gikk det også en smalsporet sidelinje opp til Sylling som var i drift mellom 1904 og 1937. Det blir servert pizza i stasjonsbygningen og i de to gamle jernbanevognene som står parkerte utenfor. Etter maten vil Knut A. Andersen, tidligere leder av Lier historielag, holde et foredrag om den gamle Lierbanen opp til Sylling. Erlend vil også fortelle om bakgrunnen for Skinnelangs-prosjektet og hvilke utfordringer han har hatt på noen av turene.

Løypekart. © Kartverket

Transport

Toget fra Oslo S til Spikkestad må dekkes selv. Billetten koster 72 kroner. Etter arrangementet blir vi transportert tilbake til Oslo med buss som har avgang kl. 15.00. Denne er gratis. Bussen kjører innom sentrum før den fortsetter til Soria Moria for de som er påmeldt middagen.

Hund

Én av bussene vil være forbehold de som ønsker å ta med hund. Hundene kan ikke tas med inn på stasjonen, så den må stå ute. Prisen for å ta med hund på toget er 50 % av voksenbillett for hunder med skulderhøyde over 40 cm. Mindre hunder kan medbringes gratis.

Forberedelser

Ta med godt skotøy og gjerne brodder, da det kan finnes snø i området. For kosens skyld anbefales også termos med noe godt og varmt å drikke. Perrongen på Gullhaug kan være snødekt, så et sitteunderlag kan være praktisk å ta med.

Mer informasjon om selve Skinnelangs-prosjektet.

Er det noe du lurer på, kan du kontakte Erlend på e-post: e.f.garasen at usit.uio.no. På skidagen kan Erlend kontaktes på 91380968.

English text will be published later.

For more information about the Skinnelangs Project (in Norwegian):

Av Erlend Garåsen
Publisert 15. jan. 2016 10:42 - Sist endret 4. feb. 2016 11:25