Sykkeltur og Skinnelangs 7. juni 2017

Sykkeldagen er et årlig tilbud til alle ansatte ved Universitetet i Oslo og arrangeres i regi av UiOBIL.

I år har vi også tilbud om Skinnelangs, gåtur sammen med Erlend Garåsen fra USIT.

Foto: Olav Torvund

Påmelding og aktiviteter

Det er gratis for ansatte å delta, men påmelding er nødvendig for bestilling av busser og transport av sykler.

Påmelding til sykkelturen fra Stryken til Sognsvann.

Påmelding til Skinnelangs-turen i Nettskjema er avsluttet. Vi har noen ledige plasser. Send e-post til e.f.garasen@usit.uio.no for påmelding.

Hvis du ønsker å ha med hund krysser du av for dette i påmeldingsskjema så ordner vi med transport hvor hunder kan være med.

Sykkeltur

Estimert avreisetidspunkt for sykkelturen er kl. 8.45 fra parkeringsplassen ved Helga Enghs Hus. Det er viktig å møte i god tid da det tar tid å stable inn syklene. Turen går fra Stryken i Lunner kommune og ender opp ved Sognsvann. Lengden på turen er ca. 30km, og er overkommelig for alle som liker å sykle. Det er satt opp busser som skal frakte deltakerne samt lastebiler som skal transportere syklene. Syklene vil bli forsiktig behandlet, men om du er ekstra redd for sykkelen din kan det være lurt å polstre utsatte deler.

Skinnelangs

Turen går langs Mjøstråkk fra Brumunddal til Jernbanemuseet i Hamar hvor det blir lunsj og omvisning. Vi tar alle toget fra Oslo S kl. 8.34 som ankommer Brumunddal kl. 10.02. Deretter rusler vi langs turløypa Mjøstråkk som følger Dovrebanen og Mjøsa tett.

Turen er 12 kilometer lang. Du må være i såpass god form at du klarer å tilbakelegge strekningen på tre timer. Terrenget er lettgått.

Vi ankommer jernbanemuseet ca. kl. 13.00 hvor vi får utlevert billetter. Deretter tar vi det smalsporede toget «Tertitten» ned til spisevogna hvor vi blir inndelt i to grupper. Dette toget trafikkerte tidligere på Urskog-Hølandsbanen. Gruppe A spiser i spisevogna mens gruppe B får omvisning på museet. Temaet er «Mørke spor» – det mørke kapittelet i NSBs historie. Tusen krigsfangene omkom under byggingen av både Nordlandsbanen og Polarbanen, noe som ble fortiet i ettertiden da den tyske okkupasjonen var over.

Det blir busstransport tilbake til Oslo med avgang kl. 15.15 fra Jernbanemuseet. Bussen er i Oslo ca. 17.00. Det er lov å ha med hund i bussen og på museumsområdet.

Turen organiseres av Erlend Garåsen fra USIT. Han er kjent gjennom TV-innslag på NRK, artikler i aviser, intervju på radio mm. Les mer om han og hans ferd langs operative og nedlagte jernbanelinjer i Norge: skinnelangs.no.

The University of Oslo's annual cycling day

We transport participants and their bikes from Blindern to Stryken, and then you can spend the whole day riding home, preferably with a small break with good colleagues at Kikut.

Publisert 31. mai 2013 15:09 - Sist endret 2. juni 2017 12:49