UiOs Sommeraktivitetsdag 13. juni 2018

UiOs Sommeraktivitetsdag er et årlig tilbud til alle ansatte ved Universitetet i Oslo og arrangeres i regi av UiOBIL.

I år har vi også tilbud om en gåtur i Nordmarka eller en tur med «Tertitten» og vandring langs Urskog–Hølandsbanens trasé sammen med Erlend Garåsen fra USIT.

Foto: Olav Torvund

Påmelding

Det er gratis for ansatte å delta, men påmelding er nødvendig for bestilling av busser og transport av sykler:

Hvis du ønsker å ha med hund krysser du av for dette i påmeldingsskjema så ordner vi med transport hvor hunder kan være med.

Sykkeltur

Estimert avreisetidspunkt for sykkelturen er kl. 8.45 fra parkeringsplassen ved Helga Enghs Hus. Det er viktig å møte i god tid da det tar tid å stable inn syklene. Turen går fra Stryken i Lunner kommune og ender opp ved Sognsvann. Lengden på turen er ca. 30km, og er overkommelig for alle som liker å sykle. Det er satt opp busser som skal frakte deltakerne samt lastebiler som skal transportere syklene. Syklene vil bli forsiktig behandlet, men om du er ekstra redd for sykkelen din kan det være lurt å polstre utsatte deler.

Gåtur i Nordmarka

Bedriftsidrettslaget tilbyr også en tur på beina for de som ikke har sykkel eller synes det blir for langt å sykle fra Stryken. Turen går fra Sognsvann stasjon til Vettakollen og tilbake, det er ca 3.5 km og en times gange hver vei. Det er flott utsikt fra Vettakollen!

Vi møtes ved Sognsvann stasjon kl 11.30. Det går t-bane fra Blindern stasjon kl. 11.13, ta den I retning Sognsvann.

Ta med egen niste og godt fottøy. Vel møtt."

Skinnelangs

Det blir kjøring med damptog, vandring i nedlagt trasé og omvisning i Hjorteparken og Finstadbru stasjon i år. NB: Maks 50 plasser.

• 09.04: Avreise med tog fra Oslo S til Sørumsand
  • 09.45: Avreise med damptoget «Tertitten» på Urskog–Hølandsbanen til Fossum
  • 11.00: Vandring 8 km i Urskog–Hølandsbanens trasé til Mork (grusvei, asfalterte småveier og sti).
  • 13.00: Besøk ved Hjorteparken for å hilse på minigriser etc. Her blir det lunsjpause og toalettbesøk.
  • 14.00: Buss til Finstadbru stasjon hvor det blir omvisning av foreningen Aurskogbanen.
  • 14.45: Buss tilbake til Blindern. Bussen stopper kun på Lillestrøm og Helsfyr før Blindern.

Oppmøte: Oslo S. Ikke noe spesielt tidspunkt såfremt du rekker toget. Vi samles i stedet på Sørumsand stasjon når vi alle går av toget.

Arrangementet er gratis, men du må ta med mat og drikke selv. Togbillett fra Oslo S til Sørumsand må også dekkes selv. Det blir noe asfalt på denne turen, men dette veies opp med morsomme aktiviteter og spennende omvisninger. Hunder er lov å ta med både på Tertitten og bussen tilbake til Oslo.

Turen organiseres av Erlend Garåsen fra USIT. Han er kjent gjennom TV-innslag på NRK, artikler i aviser, intervju på radio mm. Les mer om han og hans ferd langs operative og nedlagte jernbanelinjer i Norge: skinnelangs.no.

The University of Oslo's annual cycling day

We transport participants and their bikes from Blindern to Stryken, and then you can spend the whole day riding home, preferably with a small break with good colleagues at Kikut.

You may also follow Erlend Garåsen along the abandoned Urskog—Høland Line (8 km) with a short trip with a heritage train and a visit to an animal park and a train museum area.

Publisert 31. mai 2013 15:09 - Sist endret 13. juni 2018 08:53