Malaga 2015

Årets Malagatour (det mange andre kaller sommertur) gikk til UiOs arnested Kjøbenhavn. I Danmark.

Torsdag

Vi troppet opp på Vippetangen torsdag ettermiddag, krye og klare for å få samlet inn flere av våre elskede Frequent Malaga Miles.

Som man kan se av bildet er vi tydelige glade for å være der.

Etterhvert kom vi oss ombord i DanskeMalagabåten og fikk slengt fra oss tingene våre i lugarene, som lå under bildekket (fordi studenter er så rike). Vi kom oss så opp på toppdekket der folk var samlet for å vinke farvel til forsamlingen på kaia. Mange av oss fikk et skikkelig déjà vu fra Southampton i aprildagene i 1912.
Da lommetørklene var viftet tørre fant vi det lurt å fukte strupene med den malagiske spesialiteten Heineken (som barpersonalet insisterte burde nytes akkompagnert med en eller flere Jägermaister).

Panorama av Oslo ved avreise

Utover kvelden fikk man testet utvalget av både vått (innabords, med flere betydninger) og tørt på båten. Man endte til slutt opp på en bar med livemusikk. Bandet her var interessant, og tolket kjente og kjære sanger så mundant og forsiktig at Dire Straits ville lurt på hvordan de fikk det til.
Så ble det Natt.

Fredag

I det mange våknet opp dagen etter var i framme i ordntli malaga-landet. Vi gikk i land og kom oss ved hjelp av buss inn til sentrum hvor vårt hostel holdt til.
Da vi var tidlig ute måtte vi mellomlagre tingene våre i et konferanserom. Dette rommet ble det konferert i da vi senere på dagen skulle hente tingene våre, og de konfererende så usikkert på de 20 raringene som forstyrrende bar ut store kasser med varsel-klistremerker på.

Etterhvert fikk man innlosjert seg på rommene og pakket opp instrumentene. Man slentret så ut for å ta tilbake København. Vi prøvde være både bestemte, morsomme og litt fryktinngytende, men vi tror ikke dette hjalp noe og så heller ingen regent på hest ute i gatene.
Kanskje de bare er redd de som kommer sørfra? Eller kanskje fordi vi var en kineser for lite på Højbro Plads?

Etter å ha spilt oss igjennom sentrale områder av sentrum var vi både slitne og tørste, så vi satte oss på en uteservering hvor det var så lunt at mange bestilte varm sjokolade. Betjeningen hadde nok ikke ligget i hardtrening, og de fleste fikk bare lunket sjokolade og trakk inn for å varme denne opp igjen.

Lørdag

På lørdag delte vi oss i litt mindre grupper, og mens noen dro på Musikkinstrument-Museet tuslet noen rundt i byen og opp i Rundetaarn for å se på utsikten.

Og sånn ser det ut å se på utsikten.

Og sånn er utsikten. Det er riktignok bare en liten del av det man kan se fra taarnet, men det oppsummerer Malaga. Noen kirketårn, noen kraner og en del andre bygninger

Deler av utsikten fra Rundetaarn

Noen hadde reservert bord på ærverdige Restaurant Kronborg for å betale for, og ikke minst spise, skikkelige danske smørebrød til lunsj. Resten arrangerte Smørebrød-verksted hos vår fastMalagiskboende Biørneblæser. Dette var riktig godt og etter godt med mat og drikke trasket en gruppe ned Strøget til Wessels Kro. Her gjenskapte vi historien og sang "Norges Skaal" så høyt at man måtte løpe til baren før siste verset.

Utpå kvelden samlet troppene seg på en ItalienskMalagisk restaurant hvor man fikk spist det man ønsket. Dette var riktig hyggelig selvom personalet nok var litt overarbeidet, før vi kom med 20 bestillinger på en gang. De slappet selvsagt mye bedre av de vi alle skulle betale vær får sei (hei Øystein!).

Etter dette dro de fleste av oss til den fastMalagiskboende, hvor man spilte kortspill og piano, sang, og slukket tørsten med sitronbrus, øl og ett og annet kjøkkenglass med noe blankt i. Etterhvert dro folk hjemover, og til slutt sov alle.

Søndag

Søndag morgen var mange blide og energirike, mens noen hadde drukket kjøkkenglass med noe blankt i kvelden før. Vi sjekket ut fra hostellet, og la igjen tingene våre i konferanserommet (ingen konfererte der senere på dagen, så vi unngikk den pinligheten en gang til). Noen var raskeremer utålmodige enn andre, og satte tidlig kursen mot Carlsberg. På vei til Carlsberg gikk noen av oss igjennom Fredriksberg Have hvor vi så på tradisjonelle DanskeMalagiske dyr som Flamingo, albatross, apekatter, Elefanter og dansker.

Etter Safarien var vi fremme på Carlsberg og Carlsberg-bryggeriet for å traske rundt i besøkssenteret. For ikke mange malagiske gærninger fikk vi rusle rundt og oppleve Carlsbergs historie, og attpåtil 2 stykk fritt valgt drikke. Noen som hadde drukket kjøkkenglass med noe blankt i kvelden før drakk nå vann.

Interessant er det at sjefskjemiker ved Carslberg bryggerier, Søren Peter Lauritz Sørensen, introduserte pH-begrepet og er den danske som har blitt nominert til en Nobelpris flest ganger. Alt det på grunn av øl! Carlsberg har og verdens største samling av uåpnede ølflasker, 22 558 flasker ved siste telling (8. Jun. 2015), hvorav vi kunne iaktta en god del. Dette var moro.

På vei tilbake til hostellet for å hente sakene våre gikk en gruppe innom en loppemarked, og en liten tropp trosset dårlig tid og gikk innom en Pub med 61 sorter øl på fat. Disse ble aldri dehydrert.

Vel tilbake på DanskeMalagabåten repeterte vi nærmest avreisen fra Oslo på toppdekket, men det var ikke like euforisk som sist. Senere på kvelden spiste en del på Buffeten, og man smakte på nesten alt de hadde, helt til vi var de eneste igjen i restauranten. Da knabbet vi med oss masse saltstenger og gikk tilbake til baren med det adekvate bandet. Der satt vi til bandet ble jagd av scenen av bar-sjefen og vi ble fortalt at det var siste runde. Som en god rødvinsaus ble vi sakte men sikkert redusert i mengden og snart var alle på lugarene sine, de derre under bildekket (siden studenter er så rike), for å sove og varme seg.

Mandag

Mandag morgen var vi hjemme igjen, fikk til slutt samlet oss på land. Vi tror ikke vi glemte noen igjen i Malaga, men hvis vi gjorde det så finner vi de sikkert til neste år.

Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur

ps. Generelt!

Større bilder