17. Mai 2016 (og litt om 16.)

Tradisjonen tro betyr17. mai mye spilling og moro for oss, og det ble det selvsagt i år og. men, før dette må jeg og skrive litt om det som skjer i dagene før den 17.

16. Mai er blitt et slags kodeord for "den eller de dagene før 17. Mai vi spiller for barnehagene". Grunnet helg, pinse (disse henger ofte sammen, sånn forresten), og mange barnehager å spille for ble derfor 16. Mai i år torsdag 12. og fredag 13. Mai. Torsdag 12. spilte vi for to av barnehagene på Blindern, grunnet eksamener og slikt var vi ikke kjempemange, men moro ble det likevel.
Fredag (den) 13. er den store 16. Mai-dagen, med spillejobber for barnehager på Blindern, Forskningsparken, Sogn og Kringsjå. Som alltid blir det litt løping for å rekke Banen til neste sted, men vi får is, kake og wienerpølser, så vi går i det minste ikke sultne rundt. I tillegg er det selvsagt alltid skikkelig gøy å se alle de glade barna. I år tog vi og et nytt barnehagebilde av oss, det var vakkert som alltid:)

For å sette kronen på verket for en lang dag avsluttes alltid 16. Mai med Generøl (det andre kaller generalforsamling) og en skikkelig lang og artig fest.

Noen dager senere, litt over klokken 8 om morgenen møttes vi i Grava for å få med alt vi skulle kunne trenge til både en liten konsert, som underholdning under, og til 17. Mai-toget etter Psildefrokosten hos Realistforeningen. For de som ikke har vært på det før, så er Psildefrokost alltid kjempegøy med masse taler, skåler for norske Konger, Nasjonalsanger og litt intern høytidelighet.

VI har heldigvis vært ganske mange aktive i vår, og skulle stille rundt 25 spillende til vår konsert. Dette høye tallet medførte at vår Mus(ikalse leder) bestemte seg for å sikte høyt og ønsket å fremføre en konsert-suite over 1990-tallets beste musikalske herligheter. Det gikk skikkelig bra, men det finnes dessverre ikke noe opptak. Og, vi spilte og selvsagt den Svenske Nasjonalsangen – som en liten takk for sist til dem. Den kan du forresten høre et opptak fra Jubileumskonserten vår i 2014 her:

Etter konserten var det en sedvanlig rotete oppstilling utenfor VB før vi trasket til Uglebo, som for tiden befinner seg i puben på Fredrikke. Vi underholdt de feirende før vi stormet av gårde til våre venner på Blindern Studenthjem. De var akkurat ferdig med sin egen Frokost, og sammen med deres husorkester «Blindern Hoern och Blaese» paraderte vi så fint med en haug studenter i hælene ned til Majorstua hvor Realistforeningen avslutter sitt arrangement ved bjørnefontenen.

Folk gikk hver til sine veier, og vi skulle som alltid til sentrum for å snike oss inn i barnetoget. I år gikk dette sjeldent dårlig, med noen veldig meget strenge politifolk som sa strengt til oss at vi ikke under noen omstendigheter skulle inn i toget. Med halen (og instrumenter) mellom beina trasket vi opp til slottsparken for å avslutte dagen med å underholde de fremmøtte der i stedet. Her var det ingen sure blikk og alle var slitne, men glade.

Som alltid var alle enige i at det hadde vært en fiin dag, Generelt!

Litt mere bilder

17Mai2016